مصطفی شاه حسینی افزود : یکی از راهکار مقابله با پدیده خشکسالی و کم آبی در زمینه دامپروری ، پرورش دام سازگار با محیط مانند گاو میش است. وی خاطرنشان کرد : پرورش گاو میش که از دام های بومی کشور بوده و نسبت به گاو احتیاجات غذایی کمتر و مقاومت بهتری در مقابل بیماری […]

مصطفی شاه حسینی افزود : یکی از راهکار مقابله با پدیده خشکسالی و کم آبی در زمینه دامپروری ، پرورش دام سازگار با محیط مانند گاو میش است.
وی خاطرنشان کرد : پرورش گاو میش که از دام های بومی کشور بوده و نسبت به گاو احتیاجات غذایی کمتر و مقاومت بهتری در مقابل بیماری ها دارد یکی از راهکار توسعه بخش دامپروری با وجود پدیده خشکسالی و کم آبی در سمنان است.
وی اظهارداشت : با توجه به ظرفیت های این استان توسعه صنعت پرورش گاو میش های اصلاح نژاد شده یکی از اولویت های معاونت بهبود تولیدات دامی این سازمان است.
شاه حسینی ادامه داد : طرح اصلاح نژاد و توسعه پرورش گاومیش در استان سمنان از ۲ سال پیش تاکنون با هدف استفاده بهینه از توان دام‌های بومی کشور ، افزایش درآمد دامداران و ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان یادآور شد : طرح اصلاح نژاد گاو میش های بومی سمنان با انتقال جنین خالص یک گونه اصلاح‌شده از گاومیش‌های ایتالیایی در رحم گاومیش‌های بومی این استان اجرایی شده و طی آن از تعداد ۱۶ راس گاومیش چهار راس دام مولد نر متولد شده که ارزش ژنتیک بالایی دارد و دارای خلوص ژنتیکی ۱۰۰ درصد است.
وی ویژگی‌های رفتاری بسیار مناسب، آرامش بیشتر این گونه جدید و تسهیل در فرآیند شیر دوشی صنعتی و میانگین تولید شیر گاومیش جدید که تا سه برابر گاومیش‌های بومی و حداقل ۱۵ کیلوگرم در روز بوده را از مزایای گاومیش‌های اصلاح نژاد شده برشمرد.
شاه حسینی تصریح کرد : گوشت گاومیش در مقایسه با گوشت گاو دارای چربی کمتر و کلسترول آن نسبت به سایر گوشت های قرمز ۴۰ درصد کمتر و پروتئین آن ۱۱ درصد و مواد معدنی نیز ۱۰ درصد بیشتر است و لذا گوشت گاومیش بدلیل کمبود کلسترول برای افراد دارای مشکل قلبی و عروقی نیز مناسب می باشد.
به گزارش ایرنا در استان بیش از ۷۰۰ هزار نفری سمنان ۲ دامداری ۲۰۰ راسی، پرورش گاو میش فعال است.