نوآوری های تغذیه به کاهش مصرف آنتی بیوتیک در طیور کمک می کنند
نوآوری های تغذیه به کاهش مصرف آنتی بیوتیک در طیور کمک می کنند

نوآوری های تغذیه به کاهش مصرف آنتی بیوتیک در طیور کمک می کند در حالی که سیاست گذاران و مقامات بهداشتی جهان با تهدید جدی مقاومت ضدمیکروبی مواجه هستند، با نوآوری هایی در زمینه تغذیه پایدار طیور، ابزارهایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند که عملکرد و بازده پرندگان را با کاهش مصرف آنتی […]

نوآوری های تغذیه به کاهش مصرف آنتی بیوتیک در طیور کمک می کند

در حالی که سیاست گذاران و مقامات بهداشتی جهان با تهدید جدی مقاومت ضدمیکروبی مواجه هستند، با نوآوری هایی در زمینه تغذیه پایدار طیور، ابزارهایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند که عملکرد و بازده پرندگان را با کاهش مصرف آنتی بیوتیک بهبود می بخشد.

به گزارش بخش بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از thepoultrysite، در یازدهمین کنفرانس Asia Pacific Poultry، پروفسور لئو دن هارتوگ، مدیر تحقیق و توسعه در Trouw Nutrition  و استاد تغذیه پایدار حیوانات در زنجیره تولید در دانشگاه واخنینگن، سخنرانی مهمی را در این زمینه ارائه داد.

او معتقد است از طریق رویکردی یکپارچه و متشکل از چندین سهام دار و بر اساس راهکارهای تغذیه، پرورش و سلامت می توان به  میزان قابل توجهی استفاده از آنتی بیوتیک را در تولید موادغذایی کاهش داد.

افزایش تولید، چالش هایی را به همراه دارد. انتظار می رود تولید گوشت طیور بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۵۰، ۷۲ درصد افزایش پیدا کند.

مواجهه با نیازهای رو به رشد جهان در زمینه طیور، نیازمند راهکارهایی است که از نظر زیست محیطی سالم، از نظر اجتماعی متعهد و از نظر اقتصادی مناسب رشد و ترقی است.

پتانسیل ژنتیکی حیوانات مزرعه در سرتاسر جهان می تواند تحت تأثیر منفی و شرایط پایین تر از حد استاندارد مزرعه ای و سلامت قرار گیرد. با توجه به این دلایل، بهره وری حیوانات می تواند به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش یابد. بنابراین، یک فرصت فوق العاده برای بهبود عملکرد طیور وجود دارد.

 

مقاومت ضدمیکروبی، تهدیدی جهانی

در شرایطی که افزایش تقاضای گوشت مرغ در جهان پیش بینی شده است، سلامت جهانی نیز افزایش می یابد، از این رو تولیدکنندگان باید به دنبال جایگزین هایی برای توسعه دهنده های رشد آنتی بیوتیکی (AGP)، که اغلب برای بهبود بهره وری تولید حیوانات استفاده می شوند، باشند.

انتظار می رود مصرف آنتی بیوتیک در تولید حیوانات تا سال ۲۰۳۰، ۶۷ درصد افزایش یابد و تقریبا  در برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی دو برابر شود.

بنابراین اگر هیچ محدودیتی برای AGP ها وجود نداشته باشد، احتمال افزایش مقاومت ضدمیکروبی (AMR) بیشتر می شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO)  پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۵۰ تلفات سالانه مربوط به AMR به ۱۰ میلیون برسد.

 

کاهش ۷۲درصدی مصرف آنتی بیوتیک در هلند

دکتر دن هارتوگ طی سخنرانی در APPC، به بررسی چگونگی استفاده از راهکار چند سهام دار در کشور هلند پرداخت.

طی این برنامه بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ این کشور توانست مصرف آنتی بیوتیک در تولید جوجه گوشتی را تا ۷۲درصد کاهش دهد.

عواملی مانند ادغام خوراک، پرورش و مدیریت سلامت به موفقیت این برنامه منجر شد. این اقدامات از سلامت روده پرندگان از طریق جلوگیری از مصرف پاتوژن های خاص، مدیریت ریزاندامگان همزیست، بهبود یکپارچگی روده و حمایت از تعدیل ایمنی حمایت می کند.

کیفیت خوراک و آب آشامیدنی، نقطه شروع برنامه کاهش مصرف آنتی بیوتیک

دکتر دن هارتوگ یک افزودنی را از طریق ترکیب افزودنی های آب آشامیدنی(DWA) و خوراک برای رسیدن به اثرات مطلوب ارائه داد. او خاطرنشان کرد: «نقطه شروع هر برنامه کاهش مصرف آنتی بیوتیک، اطمینان از کیفیت خوراک و آب آشامیدنی است.»

ترکیب DWA های هدفمند از سلامت روده و مدولاسیون ایمنی حمایت می کند.

او به عنوان نمونه نشان داد که چگونه اعمال اسید فرمیک، پروپانوئیک اسید و اسید لاکتیک و اسیدهای چرب با زنجیره متوسط از روغن های گیاهی، فعالیت باکتریایی را کاهش می دهد و به تعادل ریزاندامگان همزیست کمک می کند.

بوتیراتی که به صورت کنترل شده آزاد شده در ترکیب با مواد شیمیایی گیاهی خاص، تولید مخاط را افزایش می دهد و تکثیر و مدولاسیون سیستم ایمنی مرتبط با روده را حمایت می کند.

 

اهمیت موادافزودنی خوراکی و DWA ها

دکتر دان هارتوگ گفت: «ترکیب مواد افزودنی خوراکی با عملکردهای مختلف و نحوه عملکرد، استراتژی امیدوارکننده ای است که نه تنها  از حیوانات در برنامه خوراک بدون AGP حمایت می کند، بلکه انتظار می رود که اثرات پیشگیرانه نیز داشته باشد.»

دکتر جان هارتوگ، علاوه بر مواد افزودنی خوراکی و DWA ها، فرصت هایی را برای حمایت بیشتر از سلامت حیوانات بدون آنتی بیوتیک ها، از جمله مدیریت استراتژیک مواد اولیه و مغذی مربوط به رژیم غذایی، نظیر افزایش فیبر رژیم غذایی طیور و تغییر اندازه ذرات خوراک متذکر شد.

به کارگیری این راه حل ها با مدیریت مناسب مزرعه در نهایت به تولیدکنندگان طیور کمک می کند تا مصرف آنتی بیوتیک ها را کاهش دهند و در نهایت به بهبود عملکرد حیوانات کمک کنند.

منبع: http://www.thepoultrysite.com/