آیا سازمان غذا و دارو تاکنون به وظایف خویش درست عمل نموده است؟
آیا سازمان غذا و دارو تاکنون به وظایف خویش درست عمل نموده است؟

علیرضا قمریان مؤلف کتاب های اطلاعات دارویی ایران – اطلاعات مکمل های غذایی، رژیمی و دارویی ایران و سری کتاب های داروهای دامپزشکی و نهاده های تغذیه ای دام، طیور و آبزیان ایران” در نامه ای سرگشاده خطاب به رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو  نکاتی را یاد آور شد. به گزارش پایگاه اطلاع […]

علیرضا قمریان مؤلف کتاب های اطلاعات دارویی ایران – اطلاعات مکمل های غذایی، رژیمی و دارویی ایران و سری کتاب های داروهای دامپزشکی و نهاده های تغذیه ای دام، طیور و آبزیان ایران” در نامه ای سرگشاده خطاب به رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو  نکاتی را یاد آور شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، متن این نامه به شرح زیر است :

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر رسول دیناروند

ریاست محترم سازمان غذا و دارو

با سلام،

احتراماً در راستای یادآوری برخی از وظایف مغفول مانده آن سازمان محترم درخصوص نظارت بر سلامت مواد غذایی و آشامیدنی، نظر حضرتعالی را به نکات ذیل جلب می نماید.

۱) بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، برخی از وظایف آن سازمان عبارتند از:

– تدوین و ارایه سیاست ها، برنامه ها و خط ‌مشی های دارویی، غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، بیولوژیک و ….

– سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای تحقیقات مرتبط با کنترل، آزمایش و ارتقای کیفیت اقلام موضوع این مصوبه.

۲) همانطور که در شرح وظایف آن سازمان محترم ملاحظه می فرمایید، ارایه سیاست ها، برنامه ها و خط‌ مشی های دارویی، غذایی، آشامیدنی و اجرای تحقیقات مرتبط با کنترل، آزمایش و ارتقای کیفیت اقلام موضوع این مصوبه بر عهده حضرتعالی می باشد.

۳) نظر به اینکه داروها و ترکیبات مورد مصرف در دامپزشکی و نیز سموم مورد مصرف در کشاورزی در نهایت وارد چرخه غذایی افراد جامعه می گردد، وظیفه نظارتی آن سازمان را بر بخش های ذکر شده دو چندان می کند. حال سوال اینجاست که آیا سازمان تحت مدیریت حضرتعالی تاکنون به وظایف خویش در این حوزه عمل نموده است؟

– آیا سازمان متبوع شما کمترین نظارتی بر داروها و ترکیبات مورد مصرف در دامپزشکی و سموم و سایر ترکیبات شیمیایی مورد مصرف در کشاورزی دارد؟

– آیا از میزان بالای مصرف آنتی بیوتیک ها و سایر فرآورده های دارویی در دامپزشکی و عدم رعایت دوره منع مصرف آنها اطلاع دارید؟

– آیا از مصرف بالای آنتی بیوتیک های خانواده فلوروکینولون ها (انروفلوکساسین) در طیور پرورشی کشور  که بدلیل ایجاد مقاومت در کمپیلوباکترهای انسانی سالهاست توسط FDA  جهت مصرف در طیور ممنوع شده است، مطلعید؟ (متاسفانه تاکنون سازمان غذا و دارو در این حوزه به صورت انفعالی عمل نموده و تعامل لازم را با سازمان دامپزشکی نداشته است).

– آیا از میزان ناخالصی های موجود در مواد اولیه مورد مصرف در داروهای دامپزشکی و فلزات سنگین موجود در خوراک دام و طیور اطلاع دارید؟

– آیا از میزان بالای آفلاتوکسین ها و سایر سموم با منشاء بیولوژیک در غذای دام ها که بصورت غیر مستقیم وارد چرخه غذایی انسان می گردد، مطلعید؟

– آیا از باقیمانده سموم موجود در عسل مصرفی به دلیل استفاده ناصحیح از ترکیبات کنترل کننده کنه زنبور عسل در کندوها و نیز شهد جمع آوری شده توسط زنبورها از گیاهان سم پاشی شده اطلاع دارید؟

– آیا از مصرف بالای سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی در مزارع پرورشی و متعاقباً باقیمانده آنها در مواد غذایی با منشاء گیاهی مطلعید؟

– آیا از افزایش میزان شیوع بیماری تب مالت، سل، کیست هیداتیت و سایر بیماری های مشترک بین دام و انسان طی سالهای اخیر اطلاع دارید؟ (بدون شک تعامل بین سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی و انجام اقدامات پیشگیرانه در بخش دامپزشکی، نقش بسزایی در کاهش بروز بیماریهای مشترک با منشاء غذایی و متعاقباً کاهش هزینه های سربار برای درمان بیماران خواهد داشت).

موارد فوق الذکر تنها بخشی از وظایف مغفول مانده آن سازمان می باشد که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری از تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۹ یعنی تاریخ تاسیس آن سازمان به عنوان شرح وظایف تعریف گردیده است.

لذا پیشنهاد می گردد با تشکیل کارگروهی از همکاران سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، کلیه داروها و ترکیبات مورد مصرف در دامپزشکی و کشاورزی مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و در صورت وجود مدارک مستند مبنی بر مضر بودن این ترکیبات برای سلامت جامعه، سریعاً از چرخه مصرف حذف گردند.

سازمان غذا و دارو بعنوان متولی سلامت غذایی جامعه می بایست با همکاری نزدیک با سازمان دامپزشکی نسبت به پایش کارایی و کیفیت داروهای مورد مصرف در دامپزشکی اقدام نماید و سازمان دامپزشکی را ترغیب به ثبت و ترویج مصرف واکسن ها یا داروهای با کیفیت با دوره منع مصرف کوتاهتر به جای داروهای ناکارآمد و قدیمی نماید. ضمناً در خصوص وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین سموم و کودهای شیمیایی مورد مصرف در بخش کشاورزی، نقش نظارتی سازمان غذا و دارو بسیار پر رنگ می باشد.

از اینرو سازمان غذا و دارو می بایست راساً نسبت به ارزیابی باقیمانده ترکیبات دارویی در فرآورده های با منشاء دامی و نیز سموم و ترکیبات شیمیایی در فرآورده های با منشاء گیاهی اقدام نماید و مانع از ورود ترکیبات مخل سلامت به چرخه غذایی جامعه گردد. زیرا لازمه داشتن جامعه سالم، دسترسی و بهره مندی از غذای سالم است.

با توجه به موارد فوق الذکر نظارت مستمر سازمان غذا و دارو بر کلیه دستگاههای مرتبط با تامین منابع غذایی و مدیریت یکپارچه به جای مدیریت جزیره ای، می تواند موجب ارتقای سلامت روانی جامعه در خصوص بی خطری اقلام خوراکی و مصرفی گردد.

در پایان ضمن درخواست بازنگری در عملکرد سازمان غذا و دارو در بخش نظارت بر بهداشت و سلامت مواد غذایی، پیشنهاد می گردد کارگروهی ویژه در آن سازمان تشکیل گردد و به حل ریشه ای مشکلات از منشاء بروز آنها بپردازد که این امر مصداق بارز صرفه جویی در هزینه های بخش درمان و در راستای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

 

با تقدیم احترام

دکتر علیرضا قمریان

مولف کتابهای “اطلاعات دارویی ایران – اطلاعات مکمل های غذایی، رژیمی و دارویی ایران و سری کتاب های داروهای دامپزشکی و نهاده های تغذیه ای دام، طیور و آبزیان ایران”

تهران- نهم آبانماه ۱۳۹۵