آبخوری های مزارع پرورش گاو مجرای گسترش اشریشیا کلی سویه O157:H7
آبخوری های مزارع پرورش گاو مجرای گسترش اشریشیا کلی سویه O157:H7

آبخوری های مزارع پرورش گاو مجرای گسترش اشریشیا کلی سویه O157:H7 تحقیقات جدید محققان آمریکایی نشان می دهد، آبخوری های مزارع پرورش گاو، مجرایی برای گسترش اشریشیا کلی در گله های این دسته از حیوانات هستند. به گزارش بخش بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از dairyglobal، نتایج این تحقیقات در […]

آبخوری های مزارع پرورش گاو مجرای گسترش اشریشیا کلی سویه O157:H7

تحقیقات جدید محققان آمریکایی نشان می دهد، آبخوری های مزارع پرورش گاو، مجرایی برای گسترش اشریشیا کلی در گله های این دسته از حیوانات هستند.

به گزارش بخش بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از dairyglobal، نتایج این تحقیقات در مجله PLOS One منتشر شده است.

O157:H7 سویه غالبی است که با داران بودن سم شیگا، قابلیت انتقال بیماری به انسان را دارد. در سال های اخیر، تحقیقات زیادی برای کاهش میزان این سویه در مدفوع گاو انجام شده است.

در این تحقیقات، یک آزمایش کنترل شده با نمونه های تصادفی، برای بررسی اثر کاهش سطح آب در آبخوری هایی که مکانیزه پر می شوند، بر میزان اشریشیا کلی سویه O157: H7 دفع شده از مدفوع گاو انجام شد.

آغل های یک مزرعه پرورش دام در تگزاس (منطقه پن هندل) با نمونه های تصادفی، به عنوان آغل کنترل (تعداد کل :۱۷) یا آغل آزمایش (تعداد کل:۱۸) در نظر گرفته شدند.

در ابتدا نمونه های مدفوع (در مجموع ۲ هزار و ۷۵۹ نمونه) پس از سه هفته جمع آوری شدند و برای اندازه گیری میزان اشریشیا کلی سویه O157:H7 مورد آزمایش قرار گرفتند.

رابطه آماری قابل توجهی بین تاریخ نمونه برداری و احتمال مثبت بودن نتیجه آزمایش نمونه مدفوع وجود داشت. همچنین آغل متغیر مستقل پخش مدفوع بود.

با وجود سطح بالای دسته بندی، ارتباط آماری قابل توجهی بین سطح آب کاهش یافته در آبخوری و افزایش شیوع اشریشیا کلی سویه O157:H7 در مدفوع مشاهده شد.

 

افزایش سطح آب

برای نخستین بار بود که چنین ارتباطی گزارش می شد. این ارتباط نشان می دهد افزایش سطح آبخوری می تواند در کاهش میزان دفع اشریشیا کلی  O157: H7 از مدفوع گاو موثر باشد.

با این وجود برای آزمایش این فرضیه، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. کنترل دفع مدفوع اشریشیا کلی O157:H7 در مرحله پیش از برداشت ممکن است منجر به کاهش انتقال بیماری که با این پاتوژن در گوشت در ارتباط است به انسان شود.

منبع: http://www.dairyglobal.net/