توسعه کشت دانه های روغنی در گیلان
توسعه کشت دانه های روغنی در گیلان

رییس مرکز توسعه کشت دانه های روغنی مازندران خبر داد: توسعه کشت دانه های روغنی در گیلان رییس مرکز توسعه کشت دانه های روغنی مازندران از اجرای طرح توسعه کشت کلزا و سویا در استان گیلان خبر داد و گفت: ارقام مناسب و زودرس در زمینه کشت این محصولات با توجه به شرایط اقلیمی استان […]

رییس مرکز توسعه کشت دانه های روغنی مازندران خبر داد:

توسعه کشت دانه های روغنی در گیلان

رییس مرکز توسعه کشت دانه های روغنی مازندران از اجرای طرح توسعه کشت کلزا و سویا در استان گیلان خبر داد و گفت: ارقام مناسب و زودرس در زمینه کشت این محصولات با توجه به شرایط اقلیمی استان در اختیار است و به راحتی می توان کشت دانه های روغنی را در این مناطق گسترش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، کیوان فرهنگ آسا در گفت و گو با رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون عمده کشت ارقام سویا و آفتابگردان بصورت بهاره و تابستانه در استان های مازندران و گلستان انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به این که در استان گیلان سیستم تک کشتی برنج رایج است، اظهار کرد: برای توسعه کشت دانه های روغنی بالاخص کلزا تلاش های گسترده ای طی سال های دهه ۸۰ در سطح استان انجام شد.

رییس مرکز توسعه کشت دانه های روغنی مازندران گفت: لازم به یادآوری است طرح اولیه توسعه کشت دانه های روغنی در کشور مربوط به همان دوران است.

وی افزود: متاسفانه اهداف طرح به سبب عدم وجود ارقام مناسب برای بازه زمانی مورد نظر (نیمه دوم سال) جهت کشت سویا و کلزا به صورت بایسته و شایسته در استان نمود عملی پیدا نکرد.

فرهنگ آسا تصریح کرد: خوشبختانه با تحقیقات صورت گرفته امروز ارقام مناسب و زودرس در زمینه کشت کلزا و سویا با توجه به شرایط اقلیمی استان در اختیار است و به راحتی می توان کشت دانه های روغنی را در این مناطق گسترش داد.

 

اختصاص اراضی بدون کشت در نیمه دوم سال به تولید سویا و کلزا 

وی گفت: طبق معمول کشت برنج در استان گیلان هر ساله از فروردین آغاز و تاپایان شهریورماه ادامه پیدا می کند.

رییس مرکز توسعه کشت دانه های روغنی مازندران افزود: اراضی شالیزاری استان هرساله در نیمه دوم سال بدون کشت باقی می مانند که از این فرصت می توان برای توسعه کشت سویا و کلزا استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به بحث تناوب زراعی اظهارداشت: تناب کشت از جمله توصیه های مهم در علم کشاورزی است.

فرهنگ آسا اذعان داشت: طرح کشت دانه های روغنی در شالیزارهای فوائد زیادی از جمله تقویت و افزایش حاصلخیزی خاک، کنترل آفات و بیماری ها، درآمدزایی برای کشاورزان، تامین نیاز کشور به روغن و هچنین کاهش واردات در این حوزه را به همراه دارد.

وی در ادامه یادآورشد: تمامی کشورهای جهان بویژه ممالک بزرگ تولید کننده محصولات کشاورزی این مهم را بصورت جدی در دستور کار خود قرار می دهند.