تصمیمی برای حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی نداریم
تصمیمی برای حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی نداریم

ربیعی؛ تصمیمی برای حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی نداریم سخنگوی دولت گفت: دولت فعلا تصمیمی در خصوص تامین نرخ و نوع ارز از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی در خصوص نهاده های دامی اتخاذ نکرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) ؛ به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر […]

ربیعی؛

تصمیمی برای حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی نداریم

سخنگوی دولت گفت: دولت فعلا تصمیمی در خصوص تامین نرخ و نوع ارز از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی در خصوص نهاده های دامی اتخاذ نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) ؛ به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در نشست خبری به سفر نخست وزیر عراق به تهران اشاره کرد و گفت: ما امروز میزبان نخست وزیر محترم کشور عراق آقای مصطفی الکاطمی هستیم و امیدواریم که گفتگوهای سازنده و موثری با هدف تعمیق روابط دو ملت بزرگ ایران و عراق داشته باشیم و بتوانیم چارچوب های همکاری آینده میان دو کشور را ترسیم کنیم.

ربیعی تاکید کرد: آقای الکاظمی در شرایطی وارد کشور ما می شوند که سیاست همسایگی به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ما وارد عرصه جدیدی شده است و بحث تعاملات و توسعه همه جانبه آن در این شرایط و ارتباط موثر با همسایگان از اولویت های اصلی دولت در این سال‌ها بوده است.

منحنی قیمت ارز در حال سر به زیر شدن است

وی با اشار به اینکه نوسانات بازار ارز هم موضوعی بود که در هفته گذشته در جلسات مکرر ستاد اقتصادی دولت پیگیری شد، اظهار داشت: خوشبختانه منحنی قیمت ارز در حال سر به زیر شدن است و این امر در سایه سیاست ها و زحمات دولت و بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز به قیمت واقعی صورت گرفته است.

ربیعی گفت: در این مدت تلاش کردیم که ارزهای خارج از کشور برگردد و خوشبختانه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در این حوزه تلاش های موثری کردند و حداقل در دو کشور چشم انداز بسیار روشنی ایجاد شد که بتوانیم ارزهایمان را به کشور برگردانیم.

یکی از علل افزایش قیمت ارز فشارهای روانی است

سخنگوی دولت در ادامه گفت: اتخاذ سیاست های پولی در شورای پول و اعتبار و همینطور بهبود فروش نفت و آرامش روانی جامعه به این فرآیند کمک کرد. متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر تحریم اقتصادی فعالیت روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده است. انتظار بالا رفتن قیمت ارز باعث فشار بر بازار ارز شد و عده ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها به خصوص از نیمه شب به بعد عددسازی های خود را شروع می‌کردند.

وی افزود: یکی از علل مهم پایین آمدن نرخ ارز عدم توجه هم‌میهنان به فعالیت های روانی و سودجویانه بدخواهان است که این رویکرد بعد از این هم در کنترل نرخ ارز موثر خواهد بود. قطعا وضع درآمد ارزی ما با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات ما بهتر خواهد شد و قیمت واقعی ارز هم بسیار کمتر از قیمتی است که امروز در بازار شاهد آن هستیم.

عرضه ارز در بازار نیما رو به افزایش است

ربیعی تصریح کرد: هم رئیس‌جمهور محترم و هم رئیس محترم بانک مرکزی در دو هفته اخیر صریحا اعلام کردند که این افزایش نرخ ارز ناپایدار است و دلیل آن هم روشن است. واقعیت های بازار ما از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که این افزایش قیمت واقعی نیست. از طرف عرضه با پایان یافتن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، عرضه آنها در بازار نیما رو به افزایش است. البته دیگران هم وقتی دیدند که نرخ در حال کاهش است شتاب خود به سوی عرضه را افزایش می‌دهند، این در حالی است که در طرف تقاضا هم ما کنترل‌هایی انجام دادیم و تولید داخلی را بالا بردیم.

افزایش تولید، میزان تقاضای ارز در بازار را کاهش می‌دهد

سخنگوی دولت ادامه داد: بالا بردن تولید داخلی نه تنها درخواست ارز را کاهش داده بلکه به افزایش تولید داخلی و کاهش قیمت سایر کالاها کمک خواهد کرد. همانطور که عرض کردم عامل روانی در این موضوع نقش پررنگی داشت و رسانه‌هایی که در خارج و داخل مرتب بر طبل التهاب در بازار ارز می‌کوبیدند باعث شدند که پول های سرگردان و پول های خرد مردم به این سمت سوق پیدا کند. خوشبختانه با همکاری مردم این موضوع بسیار کم اثر شده و امیدواریم تداوم داشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت: قیمت های عجیب و غریبی در فضای مجازی برای ارز اعلام می شد در حالی که در همان زمان، معامله‌ای با آن قیمت صورت نمی‌گرفت. با آن نرخ ها نه تولید کننده مشتری بود، نه مسافر و نه دانشجو. خوشبختانه در صحنه سیاست خارجی نیز تحرکات دیپلماتیک ما باعث شد که دسترسی ما به منابع ارزی بهتر شود و امیدواریم که با کاهش محدودیت های کرونایی صادرات ما افزایش داشته باشد و درآمد ارزی کشور رشد کند.

عقب‌ماندگی در واردات کنجاله و سویا جبران خواهد شد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالd مبنی بر اینکه، علت بروز مشکل در تامین نهاده‌های دامی و افزایش قیمت این محصولات از دی ماه سال گذشته تاکنون چیست؟ آیا قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی حذف شود؟ چراکه برخی اخبار هم حاکی از این است که ذخیره نهاده های دامی مناسب نیست و اگر دولت راهکاری نداشته باشد تا چندماه آینده با چالش جدی در تولید محصولات پروتئینی از جمله مرغ مواجه خواهیم شد، گفت: روز یکشنبه بخشی از جلسه دولت را به گزارش وزیر جهاد کشاورزی اختصاص دادیم و گزارشی از وضعیت نهاده های دامی و کشاورزی دادند.

وی ادامه داد: به هر ترتیب فشارهای تحریم تمام مراودات تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داده است و نهاده‌های دامی نیز از این مستثنی نیستند. فشارهای تحریمی همه عرصه هایی که ما وارد می‌کردیم و متکی به ارز بودند را تا حدودی متأثر کرده است‌.

ربیعی تاکید کرد: از ابتدای امسال واردات ذرت ما بیشتر از گذشته بوده و این کالای اساسی را به هیچ عنوان رها نکردیم. تا ۷۹ فرمالیسیون طیور مربوط به ذرت است بنابراین در زمینه ذرت اقدامات مناسبی انجام دادیم. وضعیت جو خوب است و با عنایت به اینکه هم اکنون در حال برداشت جو در کشور هستیم قطعا در جو مشکل نخواهیم داشت. ما در واردات کنجاله و سویا عقب بودیم که مطرح شد و با تمهیدات هیئت دولت، بانک مرکزی، صمت و جهادکشاورزی به زودی این عقب ماندگی تامین و کمبود جبران و رفع خواهد شد.

تصمیمی درخصوص تغییر نوع ارز نهاده‌های نگرفته‌ایم

ربیعی تصریح کرد: ذخایر ما امروز از وضعیت مناسبی برخوردار است. دولت فعلا تصمیمی در خصوص تامین نرخ و نوع ارز از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی در خصوص نهاده های دامی اتخاذ نکرده است. وزارت جهاد کشاورزی نیز تلاش هایی صورت داده که هم کاهش مصرف خوراک و هم کاهش مصرف بهینه نهاده های دامی را داشته باشیم و بتوانیم کاهش واردات و عدم نیاز به ارز را دنبال کنیم.