افزایش 30 درصدی تولید واکسن های داخلی
افزایش 30 درصدی تولید واکسن های داخلی

رئیس موسسه رازی در نشستی که به مناسبت هفته دولت با حضور خبرنگاران رسانه ها در موسسه رازی برگزار شد ، ضمن بیان سخنان فوق افزود: این موسسه کهنسال 90 سال قدمت دارد و تولیدات این موسسه فقط با تولیدات صنعت نفت قابل مقایسه است وفرآورده های موسسه رازی حافظ سلامت وایمنی کشور است . […]

رئیس موسسه رازی در نشستی که به مناسبت هفته دولت با حضور خبرنگاران رسانه ها در موسسه رازی برگزار شد ، ضمن بیان سخنان فوق افزود: این موسسه کهنسال 90 سال قدمت دارد و تولیدات این موسسه فقط با تولیدات صنعت نفت قابل مقایسه است وفرآورده های موسسه رازی حافظ سلامت وایمنی کشور است .

90 درصد واکسنهای تولید کشور را در دست داریم

حمید کهرام اضافه کرد: بازار طیور ایران یکی از بزرگترین بازارهای تولید در جهان است و هم اکنون در زمینهی تولید جایگاه هفتم را کسب کردهایم. از مجموع واکسنهای تولیدی در ایران، نود درصد آن توسط مؤسسه رازی انجام میگیرد.

رئیس مؤسسه رازی از افزایش بودجه درآمد اختصاصی این مؤسسه در سال جاری به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای این مجموعه نام برد و افزود: بودجه درآمد اختصاصی مؤسسه رازی در سال 92 مبلغ 60 میلیارد تومان بود که این فاکتور در سال 93 به 93 میلیارد و در سال 94 به 170 میلیارد تومان افزایش یافت یعنی طی دو سال گذشته بالغ بر 3 برابر افزایش بودجه داشتها یم.

وی افزود: بودجه های دولتی مؤسسه نیز در سال 94 با30 درصد افزایش به  حدود 29 میلیارد تومان رسیده است .

از واردات واکسنهای زنده باید جلوگیری شود

رئیس مؤسسه رازی در ادامه گفت: هم اکنون 60 شرکت واردکننده واکسن در ایران، محصولات کمپانی های خارجی را در بازار عرضه میکنند که ما در رقابت با برترین شرکتهای دنیا هستیم و این موضوع مخالف با اصل اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد که بتوانیم در مقابل این شرکتها رقابت کنیم ولی مشکل اصلی که این واردات دارند وجود عامل زنده ویروس در برخی از این واکسن هاست که ممکن است برخی از آنها بیماری های جدیدی را به کشور وارد کنند. در اکثر کشورهای دنیا به دلیل امکان انتقال بیماری به طیور، واردات واکسنهای زنده ممنوع است و بیشتر واکسنهای کشته وارد میشوند و ما به دنبال این هستیم که جلوی واردات این گونه واکسنها را بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی کردهایم که در سال 94 حداقل 30 درصد تولید واکسن های طیور را افزایش دهیم. به عنوان مثال سالیانه 2 میلیارد دوز از واکسن گامبورو به کشور وارد میشود، مؤسسه رازی در سال 91  این واکسن را تولید کرد و در سال گذشته حضور مؤثری در بازار داشتیم و برای سال 94 هدف گذاری کردیم تا 30 درصد از سهم بازار را کسب کنیم.

10 طرح شاخص تحقیقاتی که در سال 93 اجرایی شدند

کهرام با اعلام تحقق 10 دستاورد در زمینه ی تولید واکسن در سال گذشته گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای مؤسسه، تولید واکسنهای روغنی طیور در مرند بود که دوز مصرفی آن از 0.5 سیسی به 0.2 سی سی تقلیل یافت.

وی افزود: سابق بر این، تولید واکسن به صورت سنتی انجام میشد ولی هم اکنون به صورت فرمانتوری در حال تولید است.

کهرام تولید تخم مرغ SPF در سال گذشته را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مؤسسه نام برد و افزود: این تخم مرغها به مدت 30 سال، به صورت هفتگی به کشور وارد می شوند که هم اکنون مؤسسه در حال تولید آن است.

این مسؤول خاطر نشان کرد: پس از 3 سال کار و تلاش از سال 91 تا 1394، واکسن نیوکاسل توسط مؤسسه تولید شد و در حال حاضر در مراحل ثبت در سازمان دامپزشکی است که از دیگر کارهای مهمی است که در سال گذشته توسط مؤسسه رازی به انجام رسیده است.

کهرام همچنین، تولید کیت یون را به عنوان دیگر دستاوردهای مهم مؤسسه در سال گذشته  یادآور گردید و اعلام داشت: متأسفانه این بیماری، در هنگام ابتلا فاقد علایم ظاهری خاص است ولی پس از گذشت 2 سال از زمان ابتلا، علایم آن ظاهر میشود و در صورت عدم تشخیص به موقع، باید گاو به کشتارگاه فرستاده شود.

رئیس مؤسسه رازی ایران، هم مرز بودن کشور با کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان را از عمده دلایل در معرض خطر بودن بیماری تب برفکی برشمرد و گفت: خوشبختانه واکسن تب برفکی تولیدی ما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و در تحقیقی که توسط کارشناسان مؤسسه بالک و سازمان دامپزشکی صورت گرفته، در استانهای مختلف از نمونه مشابه انگلیسی خود بسیار باکیفیت تر عمل کرده است. یکی از پروژه های در دست اقدام، روغنی کردن واکسن تب برفکی در کشور است که امیدواریم این امر تا پایان سال صورت پذیرد زیرا در این صورت باعث ایمنی زایی بیشتر میگردد.

کهرام خاطر نشان ساخت: مؤسسه امکان ساخت واکسن های چندگانه دامی را داراست و تهیه لیستی به سازمان دامپزشکی، آمادگی خود را برای تولید این واکسن ها اعلام داشتیم و منتظر جوابیه سازمان هستیم.

از دیگر پروژه های مؤسسه در سال جاری، تولید کیت های تشخیص بردسلوز است که در حال دریافت مجوز از سازمان دامپزشکی است.

رئیس مؤسسه رازی آخرین دستاورد مؤسسه در سال گذشته را تولید واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما ذکر کرد و گفت: به دلیل عدم امکان ایجاد چرخه ی توزیع سرد در سطح روستاهای کشور در مور طیور خانگی به دنبال تولید نوع مقاوم تر به گرما از این واکسن هستیم.

IMG_0059 copy

10 طرح در دست اجرا در سال 94

رئیس مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی با اعلام وجود 10 طرح شاخص در زمینه ی تولید واکسن اعلام داشت: بیماری بروسلوز در دام از طریق شیر به انسان و به شکل تب ماست سرایت می کند، که بیماری بسیار خطرناکی است. کنترل این بیماری در دام به مراتب کم هزینه تر از انسان است. بدین منظور یکی از پروژههای این مؤسسه بهبود کیفیت تولید واکسن بروسلوز در سطح کشور است. هم اکنون این واکسن به روشهای قدیمی تولید میشود که امیدواریم بتوانیم تا انتهای سال آنرا به روش فرمانتوری تبدیل کنیم.

پروژه ی دیگری که در این واکسن در حال اجرایی کردن آن هستیم، طولانی کردن عمر قفسهای آن از 4 ماه به 8 ماه است.

کهرام در ادامه توضیح داد: راهاندازی مجدد تولید واکسن سیاه سرفه که به دلیل قدیمی بودن روشهای تولید، به مدت 5 سال است تولید آن متوقف شده، از پروژه ایی است که امسال راه اندازی میشود.

وی افزود: تولید واکسن IPV یا فلج اطفال به صورت تزریقی از دیگر برنامه های در دست اقدام این مؤسسه برای سال 94 می باشد. رازی 40 سال است که این واکسن را به صورت فرمانتوری تولید کرده است اما به دلیل استفاده از واکسن زنده در نوع خوراکی آن ممکن است در بدن ایمنی زایی ایجاد کند که براساس قوانین سازمان بهداشت جهانی WHO موظف به استفاده از ویروس کشته شده در تولید این واکسن هستم. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که نوع تزریقی این واکسن تا انتهای سال به مرحله تولید برسد.

کهرام تصریح کرد: تولید سری جدید و اکسن اوریون، روغنی کردن تب برفکی، توکسوئیدی کردن آنتروتوکسمی، تولید واکسن PPR و یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک و همچنین مقاوم سازی بیشتر این واکسن به گرما از پروژه های این مؤسسه میباشد.

ارتقای تولید در سال جاری

رئیس مؤسسه رازی، افزایش تولید را از برنامه های این مؤسسه عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 1.7 میلیارد دوز واکسن طیور تولید کردیم که این رقم در سال جاری به  2.5 میلیارد دوز افزایش یافته است.

وی افزود: تمام نیاز کشور برای واکسن بروسلوز در 6 ماهه اول تأمین شد و در مورد گامبورو 50  درصد افزایش تولید داشتیم. همچنین میزان تولید واکسن PPR هم افزایش یافته و در مورد واکسن های آنتروتوکسمی نیاز کشور به طور کامل تأمین شده است.

امکان محاسبه قیمت تمام شده هر محصول تا پایان سال

حمید کهرام با اشاره به تأسیس مراکز رشد زیست فناوری و دامپزشکی در داخل مؤسسه گفت: هم اکنون 25 شرکت در این مراکز مشغول به فعالیت هستند که 8 شرکت موفق به کسب رتبه دانش بنیان شده اند که این موضوع نشان دهنده ی پتانسیل بالای مؤسسه میباشد.

وی ادامه داد: حسابداری صنعتی یکی از کارهای بزرگ مؤسسه است که در حال انجام است که با اجرایی شدن آن امکان محاسبه قیمت تمام شده ی هر محصول ایجاد خواهد شد. مطالعه امکان سنجی مقدماتی یا Pre Feasibility Study و طرح کسب و کار Business Plan مؤسسه نیز تا پایان امسال تکمیل میگردند.

وی افزود: اتوماسیون سیستم انبار و حسابداری هم در راستای حسابداری صنعتی همزمان در مؤسسه در حال انجام میباشد.

صادرات سرمهای درمانی

کهرام با اشاره به اتمام پروژه سرم های درمانی مؤسسه گفت: درحال حاضر درخواستهای زیادی در مورد صادرات این نوع محصول ها علی الخصوص سرم های گزیدگی مار و عقرب وجود دارد، ولی به دلیل تولید این نوع سرم ها به صورت سنتی، محدودیت در صادرات داریم و بازار مصرف داخل در اولویت است.

وی خاطر نشان کرد: هر دوز سرم ضدگزیدگی به ارزش 100 دلار صادر میشود، در هفته ی گذشته اولین محموله این محصول به عراق صادر شده است.

IMG_0062 copy

تنوع محصولات تولیدی مؤسسه

در ادامه ی این نشست، همایون مهروانی مدیر بخش تولید مؤسسه با اشاره به تولید 12 نوع واکسن انسانی، 60 نوع واکسن دام و طیور، 6 نوع آنتیسرم های درمانی، 11 نوع آنتیژن و 5 نوع حیوان آزمایشگاهی در مؤسسه رازی گفت: در حال حاضر این مؤسسه نقش مهمی را در سلامت جامعه و حفظ سرمایه های دامی در کشور داراست. تنوع تولیدات این مؤسسه در داخل کشور منحصر به فرد است و در خاورمیانه نیز یک مؤسسه ی نمونه است.

IMG_0065 copy

مراسم جشن نود سالگی تأسیس مؤسسه رازی برگزار خواهد شد

در ادامه، رضا پیله چیان مسؤول ستاد برگزاری مراسم نودمین سال تأسیس مؤسسه رازی گفت: مؤسسه رازی طی این سالها خدمات بیشماری را به جامعه ی شریف عرضه داشته است، و بزرگترین تولیدکننده ی محصولات بیولوژیک در کشور ایران و نیز در کل خاورمیانه است.

پشنهاد تأسیس مؤسسه دفع آفات حیوانی و سرم سازی در 16 دی ماه سال 1303 در مجلس شورای ملی مطرح و در همان سال به تصویب رسید. در سال 1304 این قانون اجرا گردید و مؤسسه مورد بهره برداری قرار گرفت. امسال نودمین سال تأسیس این مؤسسه است. در سالهای اخیر پیشنهادهای زیادی در رابطه با برگزاری سالگرد تأسیس مؤسسه از سوی مسؤولین ارشد مؤسسه مطرح گردیده است. به همین مناسبت، در 16 دی ماه سال جاری مراسمی برگزار خواهد شد که در این مراسم از بزرگان و پیشکسوتان مؤسسه رازی که چه در داخل و چه در خارج از کشور عزیزمان فعالیت مینمایند، تجلیل و قدردانی خواهد گردید. همچنین، در این مراسم از 16قطعه تمبر یاد بود و نیز کتاب تاریخچه ی مؤسسه رازی رونمایی به عمل می آید.

IMG_3302

IMG_3305