استقبال کم نظیر از  همایش مرغ مادر گوشتی
استقبال کم نظیر از  همایش مرغ مادر گوشتی

در روز اول برگزاری همایش در بابلسر با استقبال کم نظیر کارشناسان روبرو بود و جمعیت چند صد نفری در روز اول این همایش حضور داشتند. 


در روز اول برگزاری همایش در بابلسر با استقبال کم نظیر کارشناسان روبرو بود و جمعیت چند صد نفری در روز اول این همایش حضور داشتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران (اگنا)؛ هشتمین همایش انجمن مرغ مادر گوشتی در روز نهم خرداد ماه ۱۴۰۲ در محل هتل میزبان بابلسر کار خود را آغاز نمود.

در ابتدای این مراسم مهندس مهدی فریدونیان دبیر اجرایی همایش ضمن ارایه گزارش برگزاری دوره های قبل و تفاوت آن با این دوره اعلام داشت: بدلیل تکثر و تراکم در موضوعات سخنرانی در سالهای گذشته، تصمیم گرفتیم به منظور ایجاد فراغ بال برای موضوعات علمی مطرح شده در هشتمین دوره، این همایش را دو روزه برگزار کنیم که این موضوع مزایا و معایبی داشت که در نهایت توانستیم به نحو شایسته این همایش را برگزار نماییم.به رسم هر ساله امسال از پیشکسوتان صنعت دامپزشکی و دامپروری تحلیل شایسته ای به عمل خواهیم آورد.

 

دکتر رضا طایف اولین سخنران همایش بود که در خصوص «تجویز دارو در طیور صنعتی» سمینار خود را ارایه نمود.

در این پنل دکتر شهریار نقی زاده، دکتر سعید چرخکار و دکتر محمد عبدالشاه بعنوان اساتید حضور داشتند.

آناتومی و فیزیولوژی دستگاه گوارش، نحوه جذب پخش و دفع دارو از بدن و فرمولاسیون دارو از مهمترین سرفصل های ارایه شده در این سخنرانی بود.

در بخشی از این سخنرانی عنوان شد: اکثر داروهای طیور بازهای ضعیف هستند پس جذب معده ای آنها خیلی محدود می باشد مهمترین فاکتور کوثر در میزان جذب دارو، سرعت تخلیه معده ای می باشد.

غیر فعال شدن بعضی از داروها توسط فلور روده، بیوترانسفورماسیون حین عبور از آنتروسیتها و تداخل پمپهای بیولوژیک سلولها با جذب داروها از مهمترین مشکلات جذب در روده ها می باشند.  تجویز داروها از طریق اب مزایای زیادی دارد که از مهمترین آنها راحتی تجویز و هزینه کمتر می باشد.

دفع داروها معمولا از طریق کبد، ادرار و مدفوع صورت می گیرد.به منظور مقایسه بین تجویز داروهای خوراکی و تزریقی هر کدام مزایا و معایبی خود را دارند و یکی دیگر از روشهای دارو ها روش اسپری کردن می باشد.

 

سخنرانی بعدی دکتر بهزاد نجار صادقی از شرکت فرزانگان کیش بود که به «معرفی محصول Citrex » پرداخت، این محصول  که یک محصول اولترابیوتیک ارگانیک است که بصورت محلول در آب مصرف می شود و مکانیزم اثر آن این است که وابسته به PH نیست که می‌تواند با دوز مصرف ۱۲ تا ۱۰۰ پی پی ام باعث کاهش فعالیت میکرو ارکانیزم شود و با دوز مصرع بالاتر فعالیت آن را متوقف کند.

نحوه ی اثر بخشی بر روی میکروارگانیسم ها از مهمترین محور های این سخنرانی بود.

 

مراسم تجلیل از پیشکسوتان

یکی از مراسم جانبی این همایش تجلیل از پیشکسوتان دامپزشکی در روز اول برگزاری بود که از خانواده مرحوم حاج فریدون کارون پیشکسوت خوشنام این صنعت تجلیل بعمل آمد.

خانم دکتر آلاله کارون فرزند ایشان لوح تقدیری را که از طرف همایش آماده شده بود دریافت نمودند.

 

سید مهدی میر سلیمی پیشکسوت دیگری بودند که در این همایش از ایشان تقدیر بعمل آمد.

 

دکتر شهریار  نقی زاده و دکتر سینا فقیه زاده از دیگر کسانی بودند که از ایشان تجلیل بعمل آمد.

 

دکتر امین کاظمی از مجموعه بایوران به معرفی محصولات تولید شده این شرکت اعم از پروبیوتیک و پری بیوتیک و همچنین افزودنی های دام و طیور پرداخت.

در ادامه دکتر رضا طوایف با موضوع داروهای پیشرو در صنعت طیورب ه معرفی داروهای جدیدی که به بازار عرضه کرده را معرفی نمود.

 

دکتر مجتبی زاغری با ارایه بعدی را با موضوع «نقش سلنیوم در تغذیه طیور» ارایه دادند که در ابتدا به معرفی تاریخچه و پیدایش تجویز سلنیوم برای طیور پرداخت.

سلنیوم برای درمان استرس طیور استفاده می شود، تفاوت سلنویم‌ عالی و معدنی و اهمیت آن در بخش طیور و بویژه مرغ مادر از مهمترین سرفصل های این ارایه بود.

 

«تقابل سروتیپ و ژنوتیپ چالش صنعت طیور در کنترل نیوکاسل» عنوان ارایه بعدی از دکتر محمد عبدالشاه در این سمینار بود.

تقابل آنتی بادی های ناشی از واکسیناسیون در برابر آنتی ژن های ویروس های جدید از مهمترین نکاتی است که باید در نظر گرفته شود.ژنوتیپ یکسان G7با رفتارهای متفاوت هستند. ارزیابی کارایی واکسن های رایج بر مبنای سرولوژی در ادامه این ارایه مورد بررسی قرار گرفت.

 

«چگونه میتوان انرژی قابل متابولیسم سویا را افزایش داد» از خانم دکتر سمیرا زنگنه بعنوان سخنرانی کاربردی بعدی در بخش خوراک دام بود.

روشهای افزایش قابلیت هضم کنجاله سویا در خوراک طیور چیست؟ مشکل عمومی کنجاله در سراسر دنیا وجود فاکتورهای ضد تغذیه ای و کربوهیدرات های غیر قابل هضم در سویا می باشد.

انرژی قابل متابولیسم ‌و انرژی خام در کنجاله سویا در حدود ۵۰ درصد می باشد و سویا بالغ بر ۴۰۰۰ کیلوکالری انرژی خام دارد و عمده آن در کربوهیدرات های غیر قابل هضم و کم هضم وجود دارد که نتوانسته ایم از آن بهره برداری کنیم. آنزیمی که بتواند ترکیبات را بشکند در بدن پرنده نداریم و بدون جذب از بدن پرنده خارج می شود.

با افزودن برخی از آنزیم ها به جیره میتوان میزان راندمان خوراک را افزایش داد، باید بتوانیم خیلی تخصصی عمل کنیم و آنزیم مناسب را متناسب با نوع مواد اولیه مصرفی انتخاب کنیم.

 

محمد حلمی کارشناس مصری از شرکت Boehringer اقدام به «معرفی واکسن جدید نیوکاسل Avinew » پرداخت و در این مورد صحبت نمود که محافظت این واکسن برای G7 به چه صورت انجام می شود.

 

آغاز روز دوم همایش

روز دوم همایش هم با عناوین سمینارهای متعددی آغاز بکار نمود. روز دوم همایش با ارایه ای از دکتر سعید طوسی با عنوان «زیست فراهمی در مرغ مادر، چالش ها و فرصت ها» شروع شد.

مدیریت تنش در‌گله های مرغ مادر بسیار حایز اهمیت است و استفاده از دان پلت و کرامبلر باعث تشدید تنش و کاهش زیست فراهمی خواهد شد.
تشدید تنش متابولیکی بوسیله TVN سویا از جمله تحقیقاتی است که  انجام شده است و آنالیز تمامی سویا های وارداتی به کارخانه بسیار ضروری است. نفس فرمولاسیون و استفاده از کنسانتره های تخصصی، اهمیت استفاده از روغن در جیره و داشتن استراتژی خوراک می تواند باعث افزایش زیست فراهمی گردد.
سخنران بعدی دکتر محمد زاهد شیخ عباسی بود که در ارتباط با «نقش سلامت گوارش بر عملکرد تولید در گله های مادر گوشتی» ارایه داشت.
بین تغذیه ، ایمنی و توان تولیدرایطه دینامیکی وجود دارد و دینامیک جمعیتی گله بسیار حایز اهمیت می باشد و گروهی می گویند اگر گله تولیدی برابر با استاندار با هدف تولیدی تعیین شده پشته باشد می گوییم گله سالم است که مقایسه درستی نیست و قضاوت در مورد عملکرد بازار سودآوری دارد. کاهش ناهمگونی و یکنواختی در‌ گله به معنای بهبود در تمام تولید می باشد.
هرچه گله یکنواخت تر باشد و توان تحمل استرس بالاتری دارد و اگر بیماری حادثه شود گله می تواند چالش را راحت تر پشت سر بگذارد که امروزه این به معنای تعریف سلامت است.
در بخش بعدی دکتر سمیرا زنگنه کالاها و محصولات سبد عرضه شرکت ژیهاد گستر ماد شامل آنزیم های خود را در این سمینار معرفی نمود.
تجلیل از پیشکسوتان
در بخش تجلیل از پیشکسوتان از دکتر ناصر قفلی پیشکسوت صنعت دامپروری و خیر مدرسه ساز و از موسسین اولیه انجمن‌جوجه یکروزه گوشتی کشور  تقدیر بعمل آمد.
سپس از مهندس محمودرضا دیلمی از پیشکسوتان صنعت دامپروری که سالها فعالیت های گستره ای در این صنعت داشتند تقدیر بعمل آمد.
دکتر امیرعلی صادقی از پایه گذاران انجمن مرغ مادر گوشتی پیشکسوت دیگری بود که در حاشیه این مراسم از ایشان تقدیر بعمل آمد.
در بخش رسانه های حامی این رویداد و در ارتباط با نقش رسانه ها در رویدادهای صنعت دام و طیور نیز از مهندس علی حسینی موسس گروه ITP  تقدیر یعمل آمد.
در ادامه این مراسم گروه دانش و صنعت باو به معرفی محصولات این گروه پرداخت و به لزوم و اهمیت بکارگیری ژنراتورها در صنعت دام و طیور پرداخت.
»معرفی محصول selisseo تنها هیدروکسی سلنومتیونین» توسط مهندس امین منصوری نماینده شرکت Adisseo  ارایه دیگری بود که در ادامه این همایش مطرح گردید. در این ارایه به تنش های تغذیه ای، محیطی، بهداشتی و تکنولوژیک در پرورش طیور اشاره گردید که چگونه باعث کاهش راندمان تولید می گردند و همچنین باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن پرنده خواهند شد و راه حل این شرکت در کنترل و پیشگیری از این تنش عنوان گردید.
در بخشی از این ارایه عنوان شد: بدن پرنده در سه سطح سطح دفاع آنتی اکسیداسیونی، پیشگیری از تشکیل رادیکال آزاد و محدودیت تشکیل زنجیره و انتشار و از بین بردن ترکیبات حاصل از اکسیداسیون می تواند از تنش جلوگیری نماید که خانواده سلنوپروتئینها در این بین نقش سازنده ای در پیشگیری از این تنش دارند .
سخنرانی بعدی با عنوان «بررسی بیماری برونشیت و روشهای موثر کنترل آن» بود که توسط توسط دکتر مهرداد خسروی، دکتر سام خان‌بابایی و دکتر مهدی چراغی باشی ارایه گردید.
در ادامه «شاخص های نوین قضاوت کیفی جوجه پس از انکوباسیون» توسط دکتر امین نجاتی ساروی ارایه گردید. وی گفت: با انتخابات ژنتیکی و بهبود مدیریت و همچنین سرعت رشد علوم در این زمینه از سال ۱۹۵۷ تا ۲۰۰۵ در حدود ۴۰۰ درصد رشد عملکرد داشته است. نقش فارم های مادر گوشتی جوجه کشی و فارم های گوشتی پر تولید جوجه های ایده آل بسیار اهمیت دارد.
دی یخش دیگری از این سخنرانی عنوان شد: انکوباسیون نقش مهمی در کیفیت جوجه تولیدی دارد. از شاخص های مهم پس از انکوباسیون می توان به نحوه ایستادن، وضعیت چشم ها، بند ناف، وضعیت پرها (شکل و رنگ) اشاره نمود.
اختلالات نوک، اختلالات پا، انگستان و مفاصل، عفونت کیسه زرده، تمیز بودن سطح پوسته تخم مرغ در کیفیت جوجه تولیدی حایز اهمیت هستند.
شاخص های نوین هم در دو دهه اخیر رشد کردند، فاکتور های خونی،  تست جوجه ، آنالیز جنین های زند نوک زده به پوسته اما هیچ نشده ، بررسی مدت زمان ذخیره سازی تخم مرغ  و وزن جوجه از فاکتورهای دیگر در شاخص های انتخاب جوجه می باشند.
آخرین مطلب ارایه شده در این همایش «مدیریت بیماری های تنفسی شایع در طیور» بود که توسط دکتر سید علی غفوری ارایه گردید.
رونمایی از کتاب
در انتهای این مراسم کتاب «مبانی جیره نویسی طیور» تالیف دکتر مجتبی زاغری رونمایی گردید.
  • نویسنده : محمد مسعودی