مدیریت صادرات مرغ باید متمرکز باشد
مدیریت صادرات مرغ باید متمرکز باشد
مدیریت صادرات مرغ باید متمرکز و واحد بوده در غیر اینصورت با مشکلاتی از سوی کشورهای هدف مواجه خواهیم شد.

نشست رسانه ای مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران صبح امروز دوشنبه ۲۱ خرداد در محل این اتحادیه برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران در این جلسه که با محوریت صادرات مرغ بود، علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه از وجود ۳۰ اتحادیه استانی با ۱۸ هزار واحد مرغداری فعال خبر داد و درباره آمار جوجه های یکروزه تولیدی کشور گفت: به طور متوسط ماهیانه ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی در مزارع مرغ مادر تولید میشود که همگی در واحدهای مرغداری استفاده میشوند.

وی در ادامه به روند حل مشکلات مرغداران کشور طی یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: از آبان ۱۴۰۲ مشکل کنجاله سویا برطرف شد و ضمن بررسی مسائل در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی همه موراد رصد گردید تا اینکه در اواخر دی ماه مشکلات تولید مرغ برطرف و میزان تولید بر مصرف کشور پیشی گرفت و ما از یک وارد کننده به صادرکننده تبدیل شدیم.

ابراهیمی با اشاره به تلاشهای اتحادیه برای صادرات مرغ گفت: همزمان با مکاتبات و جلسات متعدد، مسیر را به سمت صادرات بردیم  و در فروردین ماه امسال برنامه صادرات را به طور جدی آغاز کردیم. با نگاه مثبت وزارت جهاد کشاورزی تلاش کردیم ضمن لطمه نزدن به بازار داخل، برنامه منظمی برای صادرات داشته باشیم به نحوی که از اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ خرداد امسال، ۳۷۵۰ تن مرغ و ۲۰۰ تن قطعات مرغ صادر کردیم.

او با اشاره به مجوزی که پنجم اردیبهشت ماه با حمایت وزیر جهاد کشاورزی برای صادرات گوشت مرغ صادر شده بود گفت: بر آن هستیم که بخشی از صادرات را در قالب انعقاد پروتکل هایی میان ایران و کشورهای متقاضی به گونه ای پیش ببریم که همیشه در تمام فصول صادرات به چند کشور منطقه داشته باشیم و سهم خود در بازار کشورهای همجوار را تثبیت کنیم.

ابراهیمی گفت: از سال گذشته تاکنون برنامه ریزی کرده ایم که صادرات از حالت گاه به گاهی و پراکنده خارج شود و گوشت مرغ ایران، در یک مسیر سازمان یافته، در حجم معین و قیمت رقابتی حضور مداوم در بازارهای خارجی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه واگذاری امور به تشکل ها و تسهیل واردات نهاده و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای رفع موانع تولید در افزایش تولید مرغ بسیار موثر بود، افزود:اتحادیه معتقد است با توجه به برخی مشکلات و موازی کاری ها، مدیریت صادرات مرغ باید متمرکز و واحد بوده در غیر اینصورت با مشکلاتی از سوی کشورهای هدف مواجه خواهیم شد.

ابراهیمی افزود: صادارت باید مداوم و مستمر و به صورت متمرکز در دست اتحادیه سراسری مرغداران و زنجیره های تولید گوشت مرغ باشد تا سامان بگیرد که بازار صادراتی کنترل شود و دچار در هم ریختگی نگردد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران افزود: در ۸ ماه گذشته بازار مرغ روند با ثباتی داشته است و میانگین مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان بود که نسبت به پارسال حتی کاهش هم داشته است. با اینحال برنامه این است که قیمت مرغ زنده به شکلی کاهش نیابد که تولید کننده ضرر کند و جوجه ریزی کم شود  و تلاش خواهیم کرد که از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم.

ابراهیمی درباره ارزش صادرات مرغ هم گفت: صادرات هر ماده غذایی غیر از ارزآوری و ارزش اقتصادی، منجر به قدرت چانه زنی و دیپلماسی کشور میشود که از این منظر هم میتوان ارزش کار مرغداران کشور را درک کرد.

وی با اشاره به اینکه برای تنوع بخشی به بازار صادراتی با شرکتهای چینی و کردستان عراق وارد مذاکره می شویم، گفت: چینی ها تماس هایی با اتحادیه گرفته اند و خواستار خرید مرغ ایران شده اند که ما هم دنبال می کنیم.

 

او ضمن تاکید بر استمرار صادرات کیفی و استاندارد و تلاش برای ارتقای بسته بندی مرغ و طیور کشور بر ارتقای مزه و کیفیت آن هم تاکید کرد و در پایان گفت: هم اکنون ظرفیت تولید مرغ کشور ۳و نیم میلیون تن است و نیاز داخلی ۲ و نیم میلیون. بنابراین ما میتوانیم سالانه ۱ میلیون تن صادرات مرغ داشته باشیم.

مهندس ابراهیمی در پاسخ به سوالی که حجم صادارت گوشت مرغ علاوه بر مجوز ۱۲ هزار تن اتحادیه، برای سایر فعالان صنعت مرغداری چقدر است گفت: زنجیره ها هم ۵ هزار تن مجوز صادرات دارند که با شیوه های خود و بعضا در هماهنگی با اتحادیه برای حفظ و تثبیت بازارهای خارجی عمل می کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران ضمن یادآوری گردهمایی بزرگ مرغداران کشور در۲۰ آذر ماه سال جاری گفت که بر اساس گزارشهای وزارت جهاد کشاورزی کشور از نظر نهاده های دامی مشکلی ندارد و به این ترتیب هیچ گونه نگرانی برای جوجه ریزی مرغداران وجود ندارد.

در این نشست، مهندس حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مازندران، محمد حسین زمانی رئیس هیات مدیره اتحادیه فجر خوزستان، سید صدرالدین عظیمی رئیس اتحادیه و رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران فارس و اسماعیل ضربی مدیر عامل اتحادیه مرغداران خراسان رضوی حضور داشتند که هر کدام مطالبی در تایید آنچه مهندس ابراهیمی مدیر عامل اتحادیه سراسری گفت بیان داشتند.

محمدحسین زمانی مدیرعامل اتحادیه فجر خوزستان در قیاس قیمت گوشت مرغ با حبوبات گفت: گوشت مرغ با همه مرارتی که برای تولید آن صرف می شود از حبوبات هم ارزانتر است، حال آنکه غذای اصلی مردم است.

عظیمی نیز با تاکید بسیار بر مستمر بودن صادرات گفت: اگر صادرات در این شرایط که جوجه ریزی افزایش یافته و تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز مصرف داخل است قطع شود، حتما تولید داخل آسیب جدی می بیند لذا تمام تلاش اتحادیه، دولت، مسئولان بازرگانی و نهادهایی چون گمرک و سازمان دامپزشکی باید این باشد که صادرات همچنان مستمر و پیوسته باقی بماند.