نیکبخت: از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم
نیکبخت: از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران محمد علی نیکبخت در جلسه علنی امروز سه‌شنبه - ۲۲ خرداد ماه - مجلس شورای اسلامی، گزارشی درباره نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و اقدامات حمایتی در خصوص برنج کاران کشور ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران محمد علی نیکبخت در جلسه علنی امروز سه‌شنبه – ۲۲ خرداد ماه – مجلس شورای اسلامی، گزارشی درباره نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و اقدامات حمایتی در خصوص برنج کاران کشور ارائه کرد.

 

از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جوجه ریزی امروز به ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه افزایش یافته است، گفت: این رویه موجب افزایش تولید و تنظیم بازار و توسعه صادرات شده است و حدود ۶ هزار تن در فروردین و اردیبهشت ماه صادرات مرغ داشتیم و در واقع از یک واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم. همچنین برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور همیشه واردکننده بودیم. اما امروز تولیدکنندگان ما به مرحله‌ای رسیدند که ذخایر استراتژیک کشور را از محل تولید مازاد تأمین می‌کنند و برای وارادات مرغ از خارج از کشور ارزی پرداخت نمی‌شود.

نیکبخت با اشاره به وضعیت تخم‌مرغ در بازار عنوان کرد: یکی از بهترین کالاهایی که کمترین نوسانات را در سفره مردم در سال ۱۴۰۲ و هم اکنون تجربه می‌کند تخم‌مرغ بوده و در سال ۱۴۰۲ در حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد تولید داشتیم که بر اساس آن صادرات انجام دادیم. همچنین فروردین و اردیبهشت ماه حدود ۴۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ انجام شد  که نشان‌دهنده تبدیلی این حوزه از واردکننده به صادرکننده است.

وی با بیان اینکه در مرغ و تخم‌مرغ، صادرات و تنظیم بازار به تشکل‌ها واگذار شده است، یادآور شد: اگر کسی می‌خواهد در حوزه صادرات ورود کند نیازی به حضور در وزارت جهاد کشاورزی ندارد بلکه برای دریافت مجوز به اتحادیه‌ها مراجعه می‌کند.

نهادهای دام در سراسر کشور در دسترس است

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه تأمین نهاده‌ها نیزسال گذشته وضعیت نامناسبی را شاهد بودیم، چرا که در بازار آزاد ۳۸ الی ۴۰ هزار تومان نهاده قیمت داشت اما با کمبود مواجه بودیم و برای اینکه به تولیدکنندگان کمک کنیم تأمین نهاده‌ها را کامیون به کامیون و مشت به مشت توزیع می‌کردیم.

وی اضافه کرد: اما امروز در پایان مهرماه به تولیدکنندگان سراسر کشور اعلام می‌کنم بدون هیچ دغدغه‌ای این نهاده‌ها در دسترس بوده و اگر در گذشته ۳ الی ۶ ماه زمان نیاز بود برای خرید و تحویل اما امروز این اتفاق به روز رخ می‌دهد، این در حالی است که با قیمت مناسب و کمتر از مصوبه و در مدت زمانی کمتر از ۱۰ روز انجام می‌شود.

وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان دیگر دغدغه‌ای برای تأمین نهاده‌های کشاورزی ندارند، گفت: حوزه گندم به یک دغدغه جدی تبدیل شده بود و تعیین قیمت این محصول استراتژیک محل مناقشه بود که نهایتاً در دولت توسط رئیس جمهور پیگیری‌های جدی صورت گرفت و شورای قیمت‌گذاری ۱۵ هزار تومان قیمت گندم را  مصوب کرد که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شد.

نیکبخت با بیان اینکه خرید گندم از ۴ میلیون تن گذشت و نسبت به سال گذشته روند مثبت و افزایشی را دارد، تصریح کرد: با اطمینان عرض می‌کنم با روندی که در پیش رو داریم برای دومین سال بیش از سال ۱۴۰۲ گندم تولید کرده و به صورت صد درصدی نیاز کشور در دو سال در داخل تأمین و دیگر نیازی به واردات نخواهد بود و این یک صرفه‌جویی ارزی بزرگ برای کشور به دنبال دارد.

خرید برنج داخلی نسبت به خارجی در اولویت قرار گرفت

وی خطاب به نمایندگانی که از استان‌های شمالی و برنجکار در جلسه حضور دارند، گفت: از سال گذشته مشکل نخست حجم برنج انبار شده تولیدکنندگان در استان‌های برنجکار بود و مشکل دوم حجم بالای واردات برنج در سال ۱۴۰۱ بود. اما در هیأت دولت مصوب کردیم خط اعتباری ویژه برای جمع‌آوری ویژه ایجاد شود.

نیکبخت ادامه داد: در همین راستا بازرگانان و تجار و شرکت‌های بازرگانی دولتی را موظف کردیم پیش از ثبت سفارش برای واردات برنج، اولویت خرید برنج شمال باشد و این اولین اقدام و برنامه‌ای بود که در دستور کار گذاشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: واردات را مدیریت کردیم و امروز به سمتی می رویم که اگر امکان صادرات وجود داشته باشد این مجوز را بدهیم که حتی صادرات برنج ایرانی هم صورت بگیرد. همچنین اجازه نخواهیم داد واردات به اندازه ای باشد که باعث تنش در تولید شود و نتیجه آن حفظ قمیت برنج در ایام نوروز ۱۴۰۳ بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره گوشت قرمز توضیح داد: در چند سال گذشته در سال های ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حجم و آمار زیادی به دلیل مشکلات خشکسالی و عدم حمایت مناسب از دامداران و واحدهای تولیدکننده، باعث شد مولدهایمان آسیب جدی ببینند و یک مولدکشی شکل گرفت. بنابراین در اولین گام برای حمایت از دامداران و کنترل شرایط، نهاده مدت دار به دامداران دادیم. برهمین اساس نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار تن سه ماهه و ۶ ماهه به دامداران، عشایر، واحدهای صنعتی و کارخانجات فراوری نهاده دادیم و این باعث شد که جلوی مولدکشی گرفته شود.

وی یادآور شد: ما برای تولید برنامه داریم و حتما به سمتی خواهیم رفت که با برنامه های صورت گرفته تولیداتی مثل مرغ، تخم مرغ، سبزی و صیفی سازماندهی صورت گرفته و برای گوشت قرمز هم در دو ماه آینده حتما لمس خواهید کرد و اتفاقات خوبی که در مسیر است را خواهید دید.