امضای تفاهمنامه همکاری پژوهشی۳ نهاد  برای رشد و توسعه گیاهان دارویی
امضای تفاهمنامه همکاری پژوهشی۳ نهاد  برای رشد و توسعه گیاهان دارویی
تفاهمنامه همکاری پژوهشی برای رشد و توسعه و صادرات گیاهان دارویی میان 3 نهاد کشاورزی کشور امضا شد.

تفاهمنامه همکاری پژوهشی برای رشد و توسعه و صادرات گیاهان دارویی میان ۳ نهاد کشاورزی کشور امضا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران این مراسم صبح امروز ۳۰ خرداد ماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و طی آن تفاهمنامه همکاری در زمینه گیاهان دارویی میان مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و زعفران ایران به امضا رسید.

در ابتدای این جلسه عباس کشاورز معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی  کشاورزی و آب گفت: ایران باوجودیکه مشکل کمبود آب دارد سابقه طولانی در زمینه گیاهان اهلی شده مانند زعفران، گل محمدی و زیره دارد و در عرصه های طبیعی دارای زمینه های بسیار وسیعی از گیاهان غنی است.

وی افزود ما ۹ سال است که مطالعه ای را برای آسیب شناسی صادرات محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی آغاز کرده ایم چرا که معتقدیم از این کالایی که با زحمت بسیار تولید میشود آورده مالی خوبی به دست نمی آید.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی  کشاورزی و آب ادامه داد: دامنه گیاهان دارویی بسیار وسیع و ناشناخته است و با کار مطالعاتی باید این گیاهان را اهلی سازی و تجاری سازی کنیم.

کشاورز همچنین ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه همکاری مبارک و پرخیر و برکت باشد و طی آن بتوانیم آسیب شناسی های لازم را در حوزه مطالعات دارویی رصد کنیم.

در ادامه این مراسم ، دکتر محمد علی رضایی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و زعفران ایران گفت: تنوع گیاهی کشور ما به حدی بالاست که گفته میشود بیشتر از کل اتحادیه اروپاست در حالی که سهم ما از صادرات آن زیر نیم درصد جهانی است.

وی افزود: هم اکنون میزان صادرات ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار است که امیدواریم در ۴ سال آینده آن را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم که لازمه آن اعتماد به بخش خصوصی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و زعفران ایران همچنین با تاکید بر اهمیت روزافزون کشت فراسرزمینی گفت: بسیاری از کشورها از جمله چین، امارات، آمریکا و حتی عربستان در این زمینه پیشرو هستند و ضمن تامین امنیت غذایی خود با صادرات آن، به ارزآوری بالایی رسیده اند.

رضایی افزود: ما هم میتوانیم کشت فراسرزمینی را به گیاهان دارویی نیز اختصاص دهیم و ما به عنوان بخش خصوصی از دولت خواسته ایم ضمن فراهم کردن زیرساختها، امکان این امر را فراهم کند.

در این مراسم همچنین محمد حسین شریعتمدار سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، ضمن استقبال از همکاری نهادهای مختلف بخش خصوصی برای توسعه و رشد صادرات گیاهان دارویی، امضای این تفاهمنامه را گام مهمی در راستای این امر دانست.