پاسخ کوبنده جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک به نامه رئیس سازمان غذا و دارو
پاسخ کوبنده جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک به نامه رئیس سازمان غذا و دارو

در این نامه که به امضای «دکتر سید جاوید آل‌داود» رسیده است، به نامه چند روز گذشته دکتر دیناروند مبنی بر لزوم جذب داروسازان در کارخانجات تولید داروهای دامی پاسخ داده شده است … به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا) به نقل از حکیم مهر، رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک طی نامه ای خطاب […]

در این نامه که به امضای «دکتر سید جاوید آل‌داود» رسیده است، به نامه چند روز گذشته دکتر دیناروند مبنی بر لزوم جذب داروسازان در کارخانجات تولید داروهای دامی پاسخ داده شده است …

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا) به نقل از حکیم مهر، رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک طی نامه ای خطاب به «رسول دیناروند» رئیس سازمان غذا و دارو، به نامه چند روز گذشته وی مبنی بر لزوم بکارگیری داروسازان در کارخانجات تولیدکننده داروهای دامی، پاسخ گفت.

در این نامه آمده است:

بسمه تعالی

ریاست محترم سازمان غذا و دارو

جناب آقای دکتر رسول دیناروند

با سلام و احترام

در ارتباط با نامه مورخ سوم آبان ماه سال جاری جنابعالی به ریاست محترم سازمان دامپزشکی در مورد یافتن فضای اشتغال برای همکاران داروسازتان، ضمن تشکر از همیت شما برای سر و سامان دادن به وضعیت همکارانتان، لازم دانستیم به عنوان یک مرجع تخصصی نکاتی را به اطلاع حضرتعالی و دوستانتان برسانیم.

۱- وجود فارغ الحصیلان بیکار نمی تواند بهانه ای باشد که مسؤولیت های مهم بهداشتی را که با سلامت جامعه مرتبط است، به دست افراد غیرمتخصص بسپاریم که این مهم، عقوبت دنیوی و اخروی در پی خواهد داشت.

۲- پیش از این، چنین اشتباهاتی در ارتباط با کنترل بهداشتی برخی مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس رخ داد و دست متخصصان دامپزشک از نظارت بر آنها کوتاه شد و متاسفانه امروز شاهد وضعیت ناهنجار این محصولات غذایی و موارد مشابه آن هستیم.

۳- بسیار ساده اندیشی است که تصور کنیم شباهت نام دارو در انسان و دام، باعث می شود که یک داروساز محترم بتواند مکانیزم داروهای دامی و فارماکوکینتیک آن را در بدن دام بشناسد. بدیهی است که این مهم، مستلزم آشنایی این افراد با انواع دام های اهلی و ساختمان بدن و همچنین فیزیولوژی آنهاست.

۴- در حال حاضر در دامپزشکی تعداد زیادی متخصص فارماکولوژی دامی تربیت می شود که دارای دکترای عمومی دامپزشکی هستند و دوره ۳ تا ۴ ساله تخصص را پس از دوره عمومی می گذرانند. از آنجائیکه این متخصصین دروس مقایسه ای انسان و دام را مطالعه می کنند، می توانند در مراکز انسانی وابسته به امور دارو، بهتر از داروسازانی که فاقد اطلاعات درمانی هستند عمل نمایند.

۵- در ضمن یادآور می شود مفاد قانونی مورد اشاره شما الزامی برای استخدام داروساز ایجاد نمی کند و تناقضی با استفاده از نیروهای متخصص به جای داروساز عمومی برای بهبود کیفیت کار نخواهد داشت. نظر کمیسیون های تخصصی سازمان در این موارد نافذ و قانونی است.

۶- در پایان ضمن قدردانی مجدد از تلاش شما برای بکار گماردن همکارانتان، تقاضا داریم بهداشت و سلامت جامعه را با تنگ نظری ها و بخشی نگری های مرسوم دچار مخاطره ننمایید و تلاش نمایید هر شخص از نظر علمی در جایگاه مناسب خود قرار گیرد.

و من اله توفیق

دکتر سید جاوید آل داود

رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک

رونوشت:

۱- دکتر خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور

۲- دکتر عرب دبیر جامعه اسلامی دامپزشکان

۳- دکتر صفری رییس سازمان نظام دامپزشکی

۴- دکتر محبی رییس جامعه دامپزشکان

۵- دکتر سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران

 

۹۴۰۸۲۵-۰۲