صفی یاری: اتحادیه سراسری مرغداران کارایی ندارد/ مجمعی تشکیل شود تا مشکلات صنف حل شود
صفی یاری: اتحادیه سراسری مرغداران کارایی ندارد/ مجمعی تشکیل شود تا مشکلات صنف حل شود

محمد علی صفی یاری، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران آذربایجان شرقی گفت: بهتر است  اتحادیه های استانی یا یک پنجم اعضا درخواستی بدهند تا اعضای اتحادیه سراسری مرغداران تغییر کند و مجمعی تشکیل شود تا مشکلات صنعت مرغداری مطرح  و مرتفع شود زیرا این امر یک ضرورت است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران […]

محمد علی صفی یاری، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران آذربایجان شرقی گفت: بهتر است  اتحادیه های استانی یا یک پنجم اعضا درخواستی بدهند تا اعضای اتحادیه سراسری مرغداران تغییر کند و مجمعی تشکیل شود تا مشکلات صنعت مرغداری مطرح  و مرتفع شود زیرا این امر یک ضرورت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ جلسه بررسی چالش های صنعت مرغداری و ارایه راهکار برای برون رفت از بحران  ( دوشنبه) نهم آذرماه درمحل شرکت هماهنگی تشکیلات مرغداری ایران در خیابان فرصت شیرازی برگزار شد. این نشست با حضور محمد علی صفی یاری، رییس هیات مدیره آذربایجان شرقی ، سید موسی میر نژاد، مدیر عامل  جدید شرکت هماهنگی تشکیلات مرغداران ایران ، علی اکبر حیدری، رییس اتحادیه مرغداران استان مرکزی ،علی حسین نظری عضو مرکزی هیات مدیره استان مرکزی و همچنین نصرت الله مجیدی از استان مرکزی، امیر حسین بدیعی از اتحادیه تهیه و توزیع مرغ گوشتی، نادر اصغری واحد، مدیر عامل اتحادیه آذربایجان شرقی و محمد یوسفی دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور ایران، محمد تقی اسماعیل پور، رییس اتحادیه مرغداران استان ایلام و حسینی عضو هیات مدیره از استان مرکزی و همچنین  حقانی رییس اتحادیه مرغداران استان قزوین و رضا کاظمی بنیانگذار شورای هماهنگی شرکت تعاونی مرغداران گوشتی برگزار شد.

 

در این نشست صفی یاری با بیان این که مشکلات صنعت مرغداری میان مرغداران تخم گذار و گوشتی به یک اندازه به بحران نزدیک است و همه صنعت مرغدرای اعم از تخم گذار و گوشتی با مشکلات رو به رو هستند، عنوان کرد: در جلسه ای که با معاون وزیر جهاد کشاورزی داشتیم درباره برنامه هایی که برای صنعت مرغداری و خروج این صنعت از بحران دارد؛ پرسیدم و خواستار ارایه برنامه منسجم برای حل مشکلات این صنعت شدم و  تاکید کردم؛ صنعت مرغداری بدون کمک و بودجه دولتی هم می تواند ادامه حیات دهد و تنها به برنامه ریزی دولتی صحیح نیاز دارد.

 

وی با اشاره به این که صنعت مرغداری باید روی پای خود بایستد، اظهار داشت: صنعت مرغداری نیاز به یک سری اختیارات دارد زیرا ما به عنوان بخش خصوصی و دارای پروانه؛ جوجه ریزی می کنیم و از طرف دیگر؛ به عنوان مثال آمار جوجه ریزی دارای پروانه در استان آذربایجان شرقی بر اساس آمار سامانه اتحادیه در این استان؛ دو میلیون و صد است اما با توجه به جوجه ریزی های بدون پروانه این آمار در استان به سه میلیون و ۳۰۰ می رسد که از آن ها اصلا خبردار نیستیم.

 

صفی یاری با بیان این که به ما می گویند تولید خود را کنترل کنید، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل توقف صادرات مسوولان از ما می خواهند که تولید خود را کنترل کنیم. اتحادیه سراسری مرغداران باید  تولید را کنترل کند و در استان ها نفوذ داشته باشد؛ به عنوان مثال برای کنترل مدیریت جوجه ریزی؛ این تولید را که آمار آن ماهیانه۹۰ میلیون است به ۶۰ میلیون برساند.

 

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران آذربایجان شرقی با بیان این که بهترین راهکار این است باید برای تغییر اتحادیه سراسری مرغداری اقدام و درخواست کنیم، اظهار داشت: اتحادیه ها درخواستی بدهند تا مجمعی تشکیل شود و اتحادیه سراسری تغییر کند زیرا ۱۰ سال است این اتحادیه فعالیت می کند و این صنف تلیارد ها ضرر می دهد و باید اتحادیه ای کارآمد تر و با جسارت و شهامت وضعیت صنعت مرغداری را تغییر دهد.

 

صفی یاری عنوان کرد: مجمعی باید تشکیل شود تا بتواند مشکلات صنفی حل شود اکنون ۲۱ اتحادیه  در شرکت شورای هماهنگی مرغداران گوشتی عضو هستند و ۲۰ روز فرصت می دهیم تا مجمع را به صورت قانونی تشکیل شود زیرا بازرس اتحادیه یا یک پنجم اعضا می توانند درخواست مجمع دهند یا شرکت تعاونی روستایی هم می تواند درخواست مجمع کند.

 

وی تاکید کرد: اعضای هیات مدیره مرغدار گوشتی باید گوشتی باشد و تخم گذار باید تخم گذار باشد تا بتواند درد این صنف ها را درک کند و هرکس کار موازی اتحادیه  انجام می دهد، نباید حضور داشته باشد. مجوز کشتار مرغ را باید به اتحادیه مرغداری ها بدهند تا مشخص شود چه کسی مجوز دارد زیرا شرایط کنونی  بی نظمی ایجاد می کند.

 

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران آذربایجان شرقی اظهار داشت:  مساله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اتحادیه مرغداران جوجه دریافت نمی کند و دلالان و واسطه ها آن را دریافت می کنند و اتحادیه سراسری مرغداران باید در این زمینه ها تلاش کند تا مشکل صنعت مرغداری حل شود.

 

کاظمی، رییس اتحادیه میهن در این نشست اظهار داشت: بنده ۴۰ سال سابقه فعالیت در این صنعت را دارم و بنیانگذار شورای هماهنگی تعاونی مرغداری هستم. دلیل گرفتاری صنعت مرغداری به خودمان بازمی گردد زیرا خودمان را نشناختیم. مرغدار هر کاری که دوست دارد انجام می دهد اما خود رایی لطمه بزرگی به صنعت مرغداری وارد می کند. تا زمانی که در استان خودمان یک نقطعه را قطب خود نکنیم از آن حرف شنوی نداشته باشیم باز هم وضعیت به همین صورت خواهد بود.حالا این قطب اسمش اتحادیه و تعاونی و هر نام دیگری می خواهد باشد.

 

وی با بیان این که مصرف سرانه سالیانه مرغ در کشور ما ۲۵ کیلو و تخم مرغ ۱۰ کیلو است و همچنین سالیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ  در کشور مصرف می شود، اظهار داشت: مرغداران باید تمکین کنند و در صورت تکمین نکردن مرغداران؛ مسوولان استان ها و اتحادیه های سراسری کاری از پیش نمی برند زیرا باید از خودمان شروع کنیم و به دولت، بیمه و سازمان های دیگر اتکا نداشته باشیم.

 

حقانی،  رییس اتحادیه مرغداران قزوین که هفت ماه است مسوولیت این اتحادیه را بر عهده گرفته است، عنوان کرد: از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۴ مدت ۱۴ سسال است شرکت هماهنگی شورای تعاونی ها شکل گرفته است و اکنون باید این سوال را پرسید که این شرکت چه بیلان کاری و چه برنامه ای دارد؟

 

وی با بیان این که دلیل این که نتوانستیم در صنعت مرغداری به موفقیت چشم گیری برسیم، اظهار داشت: دو دستگی و تفر قه و نداشتن هماهنگی دلیل موفقیت نداشتن صنعت مرغداری است. ما نباید انتظار کمک دولتی داشته باشیم باید مرغداران روی پای خود بایستند. در حوزه تولید بهتر است دولت تدابیری را بیاندیشید تا مرغ مازاد صادر شود یا اندازه کصرف جامعه مرغ تولید شود.

 

رییس اتحادیه مرغداران قزوین با تاکید بر این که مدیریت تولید  جوجه ریزی در کشور را نمی توان در کوتاه مدت کنترل کرد، عنوان کرد: مدیریت تولید جوجه ریزی سه سال است دارد برایش برنامه ریزی می شود و در کوتاه مدت نمی توان نتیجه گرفت و از تیر ماه سال گذشته برای کنترل آن اقدام شده است و بعد از ۸۰ سال بدون برنامه کار کردن و تعادل نداشتن جوجه ریزی؛ حتما باید این اقدام و کنترل در کشور اجرا شود.

 

حقانی با بیان این که صنعت مرغداری پر هزینه است، اظهار داشت:  شرکت های تعاونی می توانند عامل موفقیت مرغدار باشند و جلوی بسیاری از ضرر و زیان مرغداران را بگیرند؛ ما از دولت انتظار کمک نداریم و فقط می گوییم شما به جای پرداخت ضرر و زیان به شرکت پشتیبانی دام و در نظر گرفتن سهم ۵۰ درصدی برای مرغدار تنها نصف این هزینه و ضرر را برای مرغدار در نظر بگیرید و این تقسیم سهم باید متولی مشخص داشته باشد و به همه استان ها برسد . به عنوان مثال مرغداران با هماهنگی در سال ۹۴ آمار مرغ را به دولت ارایه کنیم و بگوییم به عنوان مثال در سال ۹۳ ؛ سه میلیون تن مرغ تولید شده است و به طور متوسط سه تلیارد تومان ضرر و زیان از طریق شرکت پشتیبانی متحمل می شوید که ۵۰ درصد برای مرغدار در نظر می گیرد این عمل باعث می شود مرغدار ضرر کند و و فقط می گوییم شما به جای پرداخت ضرر و زیان به شرکت پشتیبانی دام و در نظر گرفتن سهم ۵۰ درصدی برای مرغدار؛ تنها نصف این هزینه و ضرر را برای مرغدار در نظر بگیرید واین تقسیم سهم باید متولی مشخص داشته باشد و به همه استان این سهم برسد. .

 

 

وی ادامه داد:  تضییع اعتبارات باعث شده تا کنون صنعت مرغداری ضرر کند و این اعتبارات کلی نبوده تا بتوان با آن کار مناسب و خوب انجام داد و بهتر است شرکت تعاونی یا اتحادیه سراسری در کشور تربیت شود و این اتحادیه یا تعاونی با این اعتبار می تواند دان مرغدار را تامین کند ، سود ایجاد می شود قیمت یکسان می شود و مدیریت در تولید به نتیجه می رسد.

 

حقانی تاکید کرد:  این تشکیلات باید متولی داشته باشد، حسابرسی شود و سازمان تعاون روستایی که ۵۰ سال است در کشور فعالیت می کند متولی آن شود تا بتواند پاسخ گوی صنعت مرغداری و دولت باشد و بعد از در نظر گرفتن اعتبار فقط سازمان تعاون روستایی  پاسخ گو باشد  و دولت فقط تخصیص اعتبار کند اما هر مشکلی در این زمینه پیش بیاید شرکت تعاونی روستایی باید پاسخ گو باشد.

 

رییس اتحادیه مرغداران قزوین تاکید کرد: سال گذشته شرکت پشتیبانی مرغ چهارصد میلیارد تومان بابت مرغ گوشتی ضرر داشته است و دولت چندین سال است که این ضررها را پرداخت می کند؛ در حالی که نصف این هزینه ها اگر در صنعت مرغداری صرف شود وضعیت مرغداران بهبود می یابد.

 

حقانی درباره نقش شرکت های تعاونی روستایی در ایران گفت: اگر بتوان اعتباری دریافت شود و با سود یک درصد به مرغدار بدهیم تا صنعت مرغداری پیشرفت کند؛ در این صورت؛ هم تولید کننده پیشرفت  می کند و شبکه شرکت های تعاونی می توانند عامل موفقیت مرغدار شوند و این صنعت نیاز به دولت هم نداشته باشد و تا زمانیکه این مشکلات حل نشود، مشکلات صنعت مرغداری همچنان پابرجاست.