مدیر امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: انتقال یافته‌های تحقیقاتی ژن چند قلوزایی به گوسفند افشاری در استان زنجان به‌منظور افزایش بهره‌وری انجام گرفته است. رحمان رستم‌خانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برای مقرون به صرفه بودن گله گوسفندان ضرایب اختصاری هم باید پرورش پیدا کند، افزود: با […]

مدیر امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: انتقال یافته‌های تحقیقاتی ژن چند قلوزایی به گوسفند افشاری در استان زنجان به‌منظور افزایش بهره‌وری انجام گرفته است.

رحمان رستم‌خانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برای مقرون به صرفه بودن گله گوسفندان ضرایب اختصاری هم باید پرورش پیدا کند، افزود: با افزایش ضریب اختصاری، بهره‌وری و تعداد بره‌زایی در گله زیاد می‌شود.

وی ضریب چند قلوزایی را در استان ۱.۱ اعلام کرد و گفت: به ازای ۱۰۰ رأس میش ۱۱۰ بره به‌وجود می‌آید که این مقدار در اشل صنعتی مقرون به صرفه نیست.

رستم‌خانی با اشاره به اجرای یک طرح تحقیقاتی کاربردی در سال ۸۵ با کمک دستگاه‌ های مربوطه در زنجان، گفت: طبق این طرح، موثرترین ژن چند قلوزایی از یک نژاد خاص از نیوزلند وارد گوسفند افشاری و ثبت شد.

مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از موفقیت و ثبت این ژن در سال ۹۱ خبر داد و گفت: یکی از مزیت‌های این طرح و ثبت این ژن، این بود که با حفظ پایه بومی گوسفند افشاری انجام شد و ضریب بره‌زایی و چند قلوزایی به ۴.۲ افزایش یافت، به‌طوری که چهار قلو هم دیده می‌شد.

رستم‌خانی با بیان اینکه این طرح از سال ۹۱ با افتتاح ایستگاه تحقیقاتی گوسفند تجاری‌سازی شد، افزود: این ایستگاه توسط بخش خصوصی و به‌منظور استفاده از یافته‌های علمی و تکثیر گوسفندان احداث شده است.‌

مدیر امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی استان زنجان همچنین با اعلام احداث دو واحد صنعتی گوسفند افشاری در زنجان، گفت: یکی از این واحدها دارای ۱۰ هزار رأس و دیگری واقع در حسینیه اعظم با یک هزار رأس امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

رستم‌خانی با اشاره به همکاری برخی روستاها که دارای گله‌های پشمی هستند، افزود: این مراکز در بخش تکثیری همکاری دارند و به همین دلیل منطقه چایپاره پایین و پری با ۹ الی ۱۰ روستا تحت پوشش طرح اصلاح دام قرار دارند.

وی تاکید کرد: اگر همه میش‌ها حاوی این ژن باشند، علاوه‌بر افزایش سطح درآمد به بهبود وضعیت مراتع کمک شایانی می‌شود و دیگر نیازی به مرتع و خرید علوفه نیست.

رستم‌خانی با بیان اینکه در کنار انتقال ژن چند قلوزایی، ضریب تبدیل غذایی هم افزایش می‌یابد، گفت: افزایش کیفیت پشم، سرعت رشد بالاتر و حجم دنبه کمتر از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح هستند.