فیداکسپو مناسب‌ترین فضا و بستر را جهت توجیه و تفهیم اهداف صادرات فراهم می‌آورد / ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب کاهش کیفیت خوراک شده بود
فیداکسپو مناسب‌ترین فضا و بستر را جهت توجیه و تفهیم اهداف صادرات فراهم می‌آورد / ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب کاهش کیفیت خوراک شده بود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های کارخانجات خوراک دام، طیور و آبریان کشور: برگزاری نمایشگاه فید اکسپو مصادف شده با بحث آزادسازی ارز و از آنجایی‌که در فیداکسپو تمامی زنجیره ی تولید خوراک حضور دارند بنابراین، بهترین فضا و بستر جهت توجیه و تفهیم اهداف صادرات در این نمایشگاه وجود دارد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های کارخانجات خوراک دام، طیور و آبریان کشور: برگزاری نمایشگاه فید اکسپو مصادف شده با بحث آزادسازی ارز و از آنجایی‌که در فیداکسپو تمامی زنجیره ی تولید خوراک حضور دارند بنابراین، بهترین فضا و بستر جهت توجیه و تفهیم اهداف صادرات در این نمایشگاه وجود دارد.

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران (اگنا)؛ مجید حسینی جعفری؛ مدیرعامل تعاونی های کارخانجات خوراک دام، طیور و آبریان کشور گفت: خوشبختانه برگزاری نمایشگاه فید اکسپو مصادف شده با بحث آزادسازی ارز و از آنجایی‌که در فیداکسپو واردکنندگان نهاده، تأمین‌کنندگان مواد اولیه داخلی، واردکنندگان مواد اولیه افزودنی، سازندگان ماشین‌آلات، سازندگان قطعات یدکی کارخانجات و … غرفه دارند بنابراین، بهترین فضا و بستر جهت توجیه و تفهیم اهداف صادرات در این نمایشگاه وجود دارد و می‌توان با تولیدکنندگان در مورد مباحثی مانند ایجاد مقدمات صادرات، قرار گرفتن کارخانجات در سیستم‌های رتبه‌بندی و به این منظور الزام کارخانجات به مجهز شدن به تجهیزات آزمایشگاهی روز جهت کنترل کیفیت و سیستم‌های تضمین کیفیت به بحث و گفتگو پرداخت.

جعفری در خصوص برنامه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی و نیز مصرف بهینه نهاده‌های دام و طیور افزود: یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت‌های دستوری، رایج شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور طی سال‌های اخیر بوده است در حالی که در تمام دنیا قیمت‌های دستوری منسوخ شده‌اند.

وی ادامه داد: درواقع، زمانی‌که قیمت‌های دستوری می‌شوند رقابت از بین می‌رود و ازاین‌رو کیفیت نیز به میزان چشم‌گیری افت پیدا می‌کنند. بنابراین، در این سال‌ها کارخانجات بجای تمرکز بر روی بالا بردن کیفیت محصولات، بر روی تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی مطابق با قیمت‌های دستوری تمرکز داشتند. به عبارت دیگر،کارخانجات به‌منظور ارائه محصولات مطابق با قیمت‌های دستوری، مجبور به پایین آوردن کیفیت شدند.

این فعال بخش خوراک کشور ادامه داد: همچنین در سال‌های اخیر ازآنجایی‌که نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شد، بنابراین باعث شد صادرات خوراک دام ممنوع و متوقف شود، درحالی‌که اگر ارز نیمایی و یا آزاد شود موقعیت جهت صادرات تولیدات مازاد کارخانه فراهم می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: بدیهی است که لازمه صادرات بالا رفتن کیفیت است، لذا، در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تلاش در جهت بالا بردن کیفیت بیشتر خواهد شد. در این راستا، مقدمات راه‌اندازی سیستم تضمین کیفیت (QA) را در کارخانجات فراهم آوردیم و بنا داریم سیستم رتبه‌بندی کارخانجات را با کمک سازمان دامپزشکی و معاونت امور دام اجرایی نماییم.