نامه “جهادگران امنیت غذایی” به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
نامه “جهادگران امنیت غذایی” به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
جمعی از فعالان عرصه کشاورزی در قالب "جهادگران امنیت غذایی ایران اسلامی" در نامه ای سرگشاده به نامزدهای انتخابات دغدغه ها و مطالبات خود را از آنها مطرح کردند.

جمعی از فعالان عرصه کشاورزی در قالب “جهادگران امنیت غذایی ایران اسلامی” در نامه ای سرگشاده به نامزدهای انتخابات دغدغه ها و مطالبات خود را از آنها مطرح کردند.

در ابتدای این نامه تحت عنوان “سخن اول” که خطاب به ۶ نامزد حاضر در رقابت انتخاباتی نوشته شده، آمده است: همانگونه که مستحضرید جامعه کشاورزی همواره به عنوان یکی از بخشهای مهم و محوری توسعه اقتصادی، توانسته است نقش تاثیرگذار خود را در شکوفایی اقتصادی به اثبات برساند. این مهم از نظر تامین امنیت غذایی، اشتغال زایی، ارزآوری، تولید سرمایه اجتماعی، تولید ارزش افزوده و کارکردهای چندگانه در حوزه های مختلف درون بخشی، میان بخشی و برون بخشی و مهمتر از همه نگاه به استقلال و خودکفایی و خوداتکایی و تامین امنیت غذلیی قابل کتمان و چشم پوشی نیست.توجه به این نکته ضروری است که با وجود تبلور و رسوخ موج فناوری ها به حوزه های مختلف از جمله صنعت، بهداشت و سلامت و خدمات سرعت توسعه فناوری در کشاورزی کشور در مقایسه با بخش های دیگر فاصله دارد و این خود علاوه بر افزایش ضایعات، بهره وری در این بخش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در ادامه این نامه ذکر شده است:  از آنجا که تامین امنیت غذایی از اولویت های کشور می باشد و سند امنیت غذایی دانش بنیان تصویب و ابلاغ شده، لذا جهاد کشاورزی در دولت جدید می بایست عزم خود را جزم کرده تا به افزایش حمایت از دانش بنیان های کشاورزی، نفوذ حداکثری فناوری کاربردی در این بخش را سرعت بخشد چرا که گسترش این مهم در دولت آینده در شرایط تحریم به خودکفایی و خوداتکایی در بحث امنیت غذایی کمک شایانی خواهد کرد.

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به شعار امسال و منویات رهبر معظم انقلاب در مردمی سازی اقتصاد کشور آمده است: ضرورت دارد نامزدهای محترم ریاست جمهوری و نهایتا رئیس جمهور منتخب نگاه خود را به طور جدی، محوری، و اساسی به صنعت کشاورزی معطوف نمایند. بدون شک اقتدار ملی در گرو اقتدار غذایی است و برای دستیابی به این اقتدار توجه به رویکردهای اساسی مدیریت زنجیره تامین و ارزش کشاورزی، مدیریت تصمیم ها و جهت گیری توسعه کشاورزی دانش بنیان، تامین مالی و سرمایه گذاری، تحقیقات و نوآوری کشاورزی، هوشمند سازی کشاورزی و استفاده از ظرفیت فعالان این بخش یک ضرورت است و نتیجه آن تولید ثروت و امنیت غذایی ، ایجاد قدرت دیپلماسی کشاورزی و تولید پایدار و شکوفایی اقتصادی است. از جمله ظرفیتهای مهم بخش کشاورزی کشور، نیروی انسانی در بدنه ابروزارتخانه جهاد کشاورزی به عنوان مدیران و کارشناسان برجسته کشور است. این یک واقعیت است که وزارت جهاد کشاورزی در بسیاری از ایام عمر خود تامین کننده مدیران در بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی و عمرانی بوده و برای رئیس جمهور منتخب جدید توجه به این ضرورت و اعتماد به درون وزارتخانه در انتخاب وزیر جهاد کشاورزی بسیار راهگشا خواهد بود.

در پایان این نامه نیز آمده است: ما نگارندگان این مرقومه در سخن اول خود از ریاست جمهور منتخب انتظار داریم با انتخاب فردی شایسته و لایق از نیروهای متخصص و متعهد با روحیه جهادی از بدنه وزارت جهاد کشاورزی، انگیزه لازم را در تولیدکنندگان، متخصصین و کارشناسان زحمتکش ایجاد کرده تا بتوانند در یک محیط آرام و تعاملی گام های موثری در تامین امنیت غذایی کشور بردارند که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و بی شک از اولویت های مهم دولت آینده است.