خربزه‌ای که پای لرزش نمی‌شینی!
خربزه‌ای که پای لرزش نمی‌شینی!

استفاده از نشاء به ویژه نشاءهای پیوندی در مزارع موجب 25 تا 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت محصول می‌گردد ارقام بذور دانژه ضمن مقاومت بالا به کم آبی و آفات و امراض، تا یک ماه زودرسی به همراه دارند همگامی با علوم و فنون نو و بدیع، راهی برای ورود به عرصه‌ی […]

استفاده از نشاء به ویژه نشاءهای پیوندی در مزارع موجب 25 تا 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت محصول می‌گردد

ارقام بذور دانژه ضمن مقاومت بالا به کم آبی و آفات و امراض، تا یک ماه زودرسی به همراه دارند

همگامی با علوم و فنون نو و بدیع، راهی برای ورود به عرصه‌ی تولید در دنیایی است که هر لحظه در حال پیشرفت است و بدون استفاده از روش‌های کارآمد، نمی‌توان چشم‌اندازی برای حضور مؤثر در آن متصور شد و در این زمره‌اند شرکت‌های خصوصی کشور که به رغم مشکلات فراوان، با اتکاء به دانش روز، قدم در این حوزه خطیر گذاشته‌اند و با تکیه بر تخصص و تجارب ارزشمند، قدرتمندانه پیش می‌روند.

 

دومین روز شهریور ماه امسال، مصادف بود با رونمایی غیررسمی اما صمیمانه معاون امور باغبانی وزارتخانه و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از بذور هیبرید خربزه که ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، بین 80 تا 100 تن در هکتار محصول می‌دهد.

صیفی‌کاران دانسفهان، ابراهیم‌آباد , خیارج و … که از قضا این روزها (به دلیل ارزانی بیش از حد هندوانه) حال خوبی ندارند و هندوانه‌های خوب آنها حتی کیلویی یکصد تومان خریدار ندارد، از اینکه مسئولان ارشد کشاورزی کشور و استان برای بازدید کارشان و ارزیابی خربزه‌های حاصل از کاشت بذور هیبرید با طی ده‌ها کیلومتر جاده خاکی به این مزارع آمده‌ بودند، لبخند رضایت به لب داشتند.

رشادت این زارعین در ریسک بزرگ و امتحان بذور هیبرید خربزه دانژه بود. حمید امیرسیدی که از سوی رسانه‌های کشاورزی «پهلوان کشاورزی ایران» لقب گرفته، آنقدر اعتماد به نفس دارد که در مراسم ارزیابی از واریته‌های مختلف خربزه‌ها، بخشی از تیم کارشناسی تحقیقاتی بذور دانژه را هم برای ارائه توضیحات حضوری به کشاورزان به همراه آورده بود.

نخست، مزرعه آقای قهرمانی مورد بازدید قرار گرفت؛ قهرمانی از زارعین پیشرو قزوین و دارای 160 هکتار زمین زراعی در روستای رحیم‌آباد تاکستان است و حدود 20 هکتار از اراضی خود را به کشت 7 نوع خربزه از بذور هیبرید دانژه اختصاص داده است.

در مراسم نظرخواهی کارشناسی که حدود 100 نفر از مسئولان، مدیران، کارشناسان، زارعین صیفی‌کار مناطق استان‌های تهران، البرز، اصفهان , قزوین و خراسان حضور داشتند، شرکت «هامون» ورقه‌های نظرخواهی را بین افراد توزیع کرد تا در مورد شکل ظاهری، شکل داخلی و طعم و مزه به خربزه‌های تولید شده، از یک تا 20 امتیاز بدهند.

حمید امیرسیدی، پدر بذر هیبرید سبزی و صیفی‌ ایران در این مراسم از علی عنبری به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت هامون و همراه دلسوز بذر دانژه یاد کرد و ضمن قدردانی از ایشان خاطر نشان کرد که کمک‌های بی‌دریغ وی همواره یاریگر ما بوده است، وی همچنین از خانم مهندس علیزاده، یکی از کارشناسان شرکت هامون که در فعالیت تولید بذور هیبرید خربزه دانژه نقش فعالی داشت سپاسگزاری کرد.

در ادامه مهندس محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزارت کشاورزی که اعتقادی راسخ به بهره‌وری و استفاده ازروش‌های نو در مدیریت مصرف آب، استفاده از بذور مقاوم به کم آبی و آفات و البته پرمحصول و کیفی دارد در جشن مزرعه، از خدمات ارزشمند حمید امیر سیدی سپاسگزاری کرد.

وی گفت: شرکت بین‌المللی «هامون» برای نخستین بار مطالعات، تحقیقات و عملیات تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی را در کشور انجام داده و باید مورد قدردانی و حمایت وزارتخانه و دولت قرار گیرد.

حرکت دیگر مجموعه هامون که در این مراسم مورد تقدیر مسئولان وزارتخانه قرار گرفت برنامه‌ریزی و ساماندهی انجمن نشاءکاران بود.

مهندس طهماسبی گفت: استفاده از نشاء به ویژه نشاءهای پیوندی در مزارع موجب 25 تا 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت محصول می‌گردد که نزدیک به سه میلیارد مترمکعب آب فقط در این بخش حفظ می‌گردد.

سپس دکتر ابراهیمی پاک، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین که مهندس طهماسبی را همراهی می‌کرد با قدردانی از زحمات صیفی‌کاران استان گفت: چنانچه زارعین عزیز به برنامه‌های ترویجی، خدماتی و راهنمایی‌ها و توصیه‌های سازمان توجه و با نهادهای مربوطه تعامل کنند نتایج کار، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

دکتر ابراهیمی در پاسخ تعدادی از زارعین هندوانه‌کار که امسال متضرر شده‌اند گفت: امسال با نامه‌نگاری، اعلامیه و هشدار از زارعین عزیز خواسته شد که به کشت هندوانه اقدام نکنند و کشاورزانی که به این پیام کارشناسی سازمان توجه نکردند دچار خسارت شدند و امیدواریم از محل فروش خوب گوجه فرنگی و سایر صیفی‌جات و سبزیجات این ضررها جبران شود.

مزرعه بعدی که مورد بازدید قرار گر فت متعلق به حمید علیخانی، جوان فعال و پرتلاشی بود که در سطح 220 هکتار در خیارج بوئین‌زهرا کشت و کار می‌کرد . وی 40 هکتار از اراضی خود را زیرکشت خربزه واریته‌های خارجی و ارقام خراسانی در کنار ارقام معرفی شده دانژه برده بود که به دلیل کیفیت بذور دانژه، الباقی زراعت را رها کرده و صرفاً 6 رقم هیبرید دانژه را حفظ کرده بود و از کیفیت و زودرس بودن، ماندگاری و قیمت فروش آنها در بازار ابراز رضایت می کرد.

در این مزرعه نیز، ارزیابی انواع خربزه‌های جدید و مقایسه آنها توسط معاون وزیر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، معاون باغبانی استان، حمید امیر سیدی، بنیانگذار هامون و دیگر کارشناسان و صاحب نظران صورت گرفت.

قابل ذکر است که ارقام بذور دانژه ضمن مقاومت بالا به کم آبی و آفات و امراض، تا یک ماه زودرسی به همراه دارند که منجر به صرفه جویی 30 درصدی در مصرف آب می­گردند و در عین حال به دلیل کیفیت قابل قبول در بازار صادرات به عراق هم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

در پایان این مراسم نیز از آقایان؛ حسین قهرمانی، حمید علیخانی، محسن جوادی و مجید فتح آبادی از کشاورزانی که در ترویج ارقام خربزه دانژه با زحمات بسیار شرکت هامون را یاری نمودند قدردانی به عمل آمد و لوح تقدیری توسط آقایان مهندس طهماسبی و دکتر ابراهیمی به ایشان اهدا شد.

کشاورزان در جشن خربزه ایرانی از معاون وزیر خواستار توجه بیشتر به بحث ساماندهی نشاءکاران و حمایت از کشاورزان در قالب اعطای تسهیلات کم‌بهره شدند.

خاطرنشان می‌سازد حمید امیر سیدی، کشاورزی از خطة جنوب (جیرفت) است که به دلیل درک شرایط کشور و نیاز شدید به بذور هیبرید ـ که اولین پیش‌نیاز کشت و کار خوب است ـ برای توسعه فعالیت‌هایش در تهران مستقر گردید و مزارع تحقیقاتی خود را در منطقه کوهسار هشتگرد بنیان نهاد.

وی که ابتدا نمایندگی کمپانی‌های بزرگ بذر و کود بین‌المللی را داشت طی دو دهه و با صرف میلیارد‌ها تومان و بکارگیری محققین و کارشناسان ایرانی و خارجی توانست به بذور هیبرید خیار، خربزه، گوجه‌ فرنگی، بادمجان و … دست بیابد و ارقام تولید داخلی را که در مواردی بسیار بهتر و پرمحصول‌تر از مشابه خارجی هستند به کشاورزان مهین خود ارائه نماید.

وی در عین حال مخترع گلخانه فراز هامون با تکنولوژی کاملاً ایرانی و ثبت جهانی است. سیستم‌های تحقیقاتی و خلاقیت‌ کاری شرکت بین‌المللی هامون موجب شده تا اکثر فعالان کشاورزی از دانش و تکنولوژی این شرکت بهره‌برداری کنند و امیر سیدی همواره تمام یافته‌ها را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

امیدواریم در آینده نزدیک گزارش جامعی از بذور هیبرید خربزه و استفاده کنندگان آن تهیه و منتشر نماییم.