تولید دانش در حوزه دامپزشکی، افزایش سلامت غذایی را به همراه دارد
تولید دانش در حوزه دامپزشکی، افزایش سلامت غذایی را به همراه دارد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی: تولید دانش در حوزه دامپزشکی، افزایش سلامت غذایی را به همراه دارد رئیس سازمان نظام دامپزشکی با انتشار مقاله‌ای تأکید کرد: به تولید دانش در حوزه دامپزشکی و افزایش سلامت غذایی باید توجه ویژه‌ای شود و جزء برنامه‌های اساسی نظام دامپزشکی قرار گیرد.   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، […]

رئیس سازمان نظام دامپزشکی:

تولید دانش در حوزه دامپزشکی، افزایش سلامت غذایی را به همراه دارد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با انتشار مقاله‌ای تأکید کرد: به تولید دانش در حوزه دامپزشکی و افزایش سلامت غذایی باید توجه ویژه‌ای شود و جزء برنامه‌های اساسی نظام دامپزشکی قرار گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، دکتر صفری در کتاب امنیت غذا، سلامت و توسعه نوشت: بنابر تعریف سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۶ میلادی، امنیت غذایی (Food Security) «دسترسی همه آحاد مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم» تعریف شده‌است.

 

این تعریف توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۶ میلادی در نشست جهانی غذا در رم به صورت «امنیت غذایی زمانی ایجاد خواهد شد که همه‌ی انسان‌ها در تمامی زمان‌ها به غذای کافی، سالم و مغذی برای این که بتوانند نیازهای برنامه‌ و ترجیح غذایی خود را به جهت داشتن یک زندگی فعال و سالم برطرف کنند، دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند» اصلاح شد.

 

بدیهی است که غذای سالم، «سلامت» را به دنبال خود دارد و سلامت یکی از بارزترین نشانه‌های توسعه همه‌جانبه محسوب می‌شود. سازمان جهانی بهداشت، سلامت را رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبود بیماری و ناتوانی و نقص عضو و در عین حال داشتن یک زندگی اقتصادی مثمر می‌داند که این تعریف طولانی را حکیم نظامی گنجوی در مصرع «سلامت در اقلیم آسودگی است» به خوبی بیان کرده است. بر اساس همین تعریف انسان سالم محور توسعه پایدار در نظر گرفته شده است.

 

امروزه به طور دایم مسایلی را در رابطه با جهان واحد و سلامت واحد (one world one health) با محوریت اولویت پیشگیری به جای درمان می شنویم و زمانی به این مهم می رسیم که تمامی بخش های متولی سلامت با همکاری‌های تنگاتنگ داشته باشند. کشورهایی در حوزه سلامت واحد موفق عمل کرده‌اند که سلامت انسان، حیوان و حتی گیاه را یکپارچه دیده‌اند و به ملاحظات زیست محیطی و بوم شناختی توجه ویژه داشته‌اند.

 

در کشورهای پیشرفته نقش وزارت بهداشت در حلقه سلامت حداکثر ۲۵ درصد بوده که مابقی را وزارت راه و شهرسازی ( ایمن کردن راه‌ها) ،دامپزشکی (سلامت مواد غذایی) ،نیرو (سالم سازی آب) ،شهرداری‌ها (به‌سازی محیط و جمع آوری زباله‌ها) و سایر بخش‌ها به عهده دارند.

 

دسترسی آحاد جامعه به غذای سالم و ایمن جزء بارزی از تکلیف‌های هر دولت و حکومت است و نقش مهمی در برقراری عدالت اجتماعی و توسعه همه‌جانبه و پایدار محسوب می‌شود. پر واضح است که امنیت و سلامت مواد غذایی زمانی برقرار خواهد شد که زنجیره‌ی تولید تا مصرف (مزرعه تا سفره) ایمن باشد و سامانه مراقبت هوشمند و فعال با در نظر گرفتن نقاط بحرانی، همیشه و همه‌جا این زنجیره را مورد ارزیابی و پایش دقیق و مستمر قرار دهد. داشتن زنجیره غذایی سالم یعنی انسان سالم و محقق شدن مفهوم سلامت واحد.

 

سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا. با وقوف کامل به اهمیت ایمن بودن زنجیره تولید غذا، به‌عنوان بخش خصوصی دامپزشکی با اجرای ماده (۵) قانون نظام جامع دامپروری کشور، در حوزه تولید غذای سالم با منشاء دامی ایفای نقش کرده‌ و از مهرماه ۱۳۹۱ تا کنون با صدور بیش از ۴۴۰۰۰ مورد پروانه بهداشتی برای تأمین غذای سالم تمام قد ایستاده ‌است.

 

این سازمان همواره در راستای تضمین سلامت غذا و زنجیره غذایی وفق مواد ۱۲ و ۱۹ آئین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی بر استقرار مسئولین فنی بهداشتی و ناظران بهداشتی در زنجیره‌های تولید و واحدهای مشمول آئین‌نامه تأکید داشته و همچنین با تشکیل کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی با حضور متخصصین این حوزه در راستای تبیین نقش دامپزشکان در شاخه‌های مختلف بهداشت مواد غذایی به ویژه بهداشت مواد غذایی با منشاء دامی از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.